IKC Blink
De Wildestraat 38
3119 PM Schiedam

Schoolweging

Schoolweging
37.91
Spreiding
4.76

De schoolweging van Blink Schiedam is 37,91 , met een spreiding van 4,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, consistent boven de inspectienorm van 85%. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (92,1%), wat aantoont dat basisvaardigheden structureel goed worden aangeleerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 32% en het vergelijkingsgemiddelde (45,4%). Dit is opmerkelijk gezien de hoge schoolweging, en duidt op effectieve onderwijsaanpassingen voor kansengelijkheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

IKC Blink geeft relatief vaak praktijkonderwijs (23,1%) en vmbo-b (23,1%) adviezen, beduidend hoger dan regionale percentages (1,01% praktijkonderwijs, 5,52% vmbo-b). Slechts 7,7% krijgt een vwo-advies, tegenover 18,6% landelijk. Deze focus op praktisch onderwijs sluit aan bij de complexe populatie, maar vraagt om aandacht voor doorstroomkansen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBlink SchiedamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 1 en 2 volgen wij de leerlingen met het leerlingvolgsysteem mijn kleutergroep. Hiermee hebben wij een goed zicht op de ontwikkelingslijn van een leerling. In de groepen 3 t/m 8 maken wij gebruik van het IEP LVS leerling in Beeld. Naast de bovengenoemde toetsen nemen wij de methodegebonden toetsen af. De tussenresultaten worden na afname geanalyseerd in het werkplan en besproken met de intern begeleider en de adjunct-directeur van de school. Vanuit deze analyse van de resultaten worden er werkplannen gemaakt op leerling-, groeps- en schoolniveau. Op schoolniveau maken we een schoolrapport op, hierin worden de schoolbrede acties beschreven. Voor ons zijn de verschillende afnames van de toetsen van groot belang om de resultaten te meten. Wij hechten echter ook veel waarde aan het verhaal achter de resultaten. We bespreken het leerlinggedrag, de methode-gebonden toetsen en de feedback voor de leerkracht om een leerling/ groep te volgen. Alle resultaten samen maken het zicht op het onderwijsproces compleet. We spreken de leerkrachten tijdens onze feedbackgesprekken die een mooie analyse geven van de resultaten, maar ook input opleveren voor het nieuwe werkplan voor een komende periode.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert (4,55% vs. 11,81% landelijk). Maar liefst 27,27% stroomt door boven het adviesniveau, wat de kwaliteit van de advisering benadrukt. Dit past bij de transparante communicatie over doorstroommogelijkheden in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Op IKC Blink heerst een pedagogisch klimaat waarin kinderen zich competent; veilig en zich gewaardeerd voelen en waar kinderen zichzelf kunnen zijn. Hierdoor komen ze tot de best mogelijke prestaties. Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en individuele leerlingen wordt tijdens de groepsbespreking besproken met de leerkracht en IB’er. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. Naar aanleiding van de resultaten uit ons LVS Scol wordt er een schoolrapport opgesteld waardoor er zicht is op de schoolontwikkeling. LEES MINDER

Vertrouwen

Verbinding

Betrokken

Wat is de werkwijze van IKC Blink voor sociale ontwikkeling?

IKC Blink werkt met de methode Kwink, die de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen stimuleert. Kinderen leren omgaan met hun gevoelens. Deze lessen worden positief ervaren en geven leerlingen meer inzicht. De methode Kwink is zichtbaar aanwezig in de school. In iedere groep hangt de Kwink van de week die bij een les centraal staat. Ook zijn er een aantal parels opgesteld in het schoolplan. De sociale opbrengsten worden gevolgd met het LVS Scol. Bij de analyse van de sociale opbrengsten kunnen acties worden ingezet op leerling- en schoolniveau. Indien noodzakelijk worden ouders hiervan op de hoogte gesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Blink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Blink gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Blink?

IKC Blink gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.