
Schoolweging
De schoolweging van Ababil is 35,30 , met een spreiding van 6,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het percentage leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, is met 94,3% uitstekend. Dit ligt ruim boven de inspectienorm van 85% en zelfs 1,3 procentpunt hoger dan het landelijk gemiddelde (93,0%). De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden bij te brengen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 56,4% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft IBS Ababil ruimschoots de eigen inspectiedoelen (signaleringswaarde 34,3%). Dit ligt ook 8,8 procentpunt boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (47,6%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een brede spreiding zien: 15,9% vmbo-b tegenover 8,7% vwo. Opvallend is het hoge aandeel doorstroomadviezen naar vmbo-(g)t (13,0%) en havo (15,9%), wat past bij de gemiddelde schoolweging. Vergeleken met andere scholen valt op dat het aandeel havo/vwo-advies (10,1%) lager ligt dan regionale trends (10,9%), maar wel beter aansluit bij de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ababil | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces? De school stemt het onderwijs die we aanbieden af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Elke groepsleerkracht observeert de leerlingen naar verschillende aspecten. Het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht wordt tevens ook geobserveerd, omdat deze een effect levert op de ontwikkeling van de leerling. De observaties worden gedaan aan de hand van klassenconsultaties en audits. Na elk thema/blok worden er methodegebonden toetsen afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd door de groepsleerkracht en er wordt een groepsplan opgesteld. De ontwikkeling van het kind wordt in kaart gebracht en er wordt aangesloten bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Daarnaast worden twee keer per jaar Cito toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8 (behalve in groep 8). De Cito toets geeft een landelijke normering en een objectief beeld van iedere leerling weer. In de groepen 1 en 2 wordt vanaf schooljaar 22/23 Utrechtse Getalbegrip twee keer per schooljaar afgenomen en wordt het observatiemodel 'KIJK' gebruikt. De onderwijsinspectie beoordeelt de school aan de hand van de resultaten van deze toets en de kwaliteit van het onderwijs wordt in kaart gebracht. Hoe worden deze gerealiseerd? Twee keer per jaar worden de resultaten schoolbreed gemonitord. Daarnaast wordt per fase de trendanalyses en de dwarsdoorsnedes besproken met de groepsleerkrachten. De groeps- en leerlinganalyses worden per groep besproken. De leerkrachten stellen een plan van aanpak op om het groepsgemiddelde te behalen. Deze wordt weergegeven in de vorm van een groepsplan en groepsoverzicht. De intern begeleider voert twee keer per jaar een groeps- en leerlingbespreking. Hierin worden opvallende leerlingen besproken en een plan van aanpak opgesteld. Na deze besprekingen voert de intern begeleider een gesprek met het team omtrent de ontwikkeling van de school en de schoolresultaten aan de hand van de Cito toets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
32,8% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegen 25,3% landelijk. Slechts 9,8% zit onder advies (vs. 11,8% gemiddeld). Deze cijfers benadrukken dat IBS Ababil leerlingen optimaal voorbereidt, mogelijk door de beschreven 'dubbele checks' in het adviseringstraject en nazorg in de brugklas.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten? Ieder kind is uniek en is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft een natuurlijke behoefte aan relatie, competentie en autonomie. Als school zijn wij ons daarvan bewust en willen op deze basisbehoeften voortbouwen. LEES MINDER
Relatie
Competentie
Autonomie
Wat is de werkwijze van IBS Ababil voor sociale ontwikkeling?
IBS Ababil monitort planmatig het gedrag van de leerlingen. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met het programma ‘Kijk’, waarmee de algehele ontwikkeling wordt gemonitord. Leerkrachten van de groepen 3 t/m 8 vullen tweemaal per jaar een vragenlijst in vanuit Kindbegrip. Leerlingen uit de groepen 6 t/m 8 vullen eenmaal per jaar de vragenlijst ‘Sociale Veiligheid Leerlingen’ vanuit WMK in. Om de sociale veiligheid te versterken wordt de methode ‘Kwink’ gebruikt. Na de afname van Sociale Veiligheid vindt twee keer monitoring plaats, waarna schoolbreed terugkoppeling wordt gegeven.
Welke registratievorm(en) gebruikt IBS Ababil om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IBS Ababil gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Vragenlijst Sociale Veiligheid Leerlingen WMK, Vragenlijst Sociale Veiligheid Ouders WMK en Kindbegrip.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IBS Ababil?
IBS Ababil gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.