Basisschool de Peperklip
Fahrenheitstraat 2
3112 ZM Schiedam

Schoolweging

Schoolweging
34.2
Spreiding
6.51

De schoolweging van De Peperklip is 34,20 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 89.3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs, ondanks de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

40.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 36.3%. Hoewel dit lager blijft dan het regionale gemiddelde (49.2%), toont deze prestatie aan dat de school effectief omgaat met de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op beroepsgerichte leerwegen: 31.5% vmbo-k (vs. 9.2% regionaal) en 18.5% vmbo-b. Tegelijkertijd valt 9.3% vwo-advies op – een structureel hoger percentage dan de praktijkonderwijsratio (1.85%). Deze diverse uitstroom weerspiegelt de brede leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe PeperklipGemeente AmsterdamNederland
LIB170.74173.67175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De CITO midden- en eindmeting worden in eerste instantie door de leerkrachten geanalyseerd. Ze vergelijken hierbij de gewenste vaardigheidsgroei met de werkelijk behaalde groei. Er wordt een verklaring gezocht voor de uitkomsten uit deze vergelijking. De resultaten, met analyse en verklaring wordt in een opbrengstgesprek met de intern begeleider besproken. Deze gesprekken bieden input voor de schoolbrede analyse die door de IB-er wordt geschreven en met het bestuur en IB-ers van andere scholen wordt besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5.9% van de leerlingen presteert onder advies – minder dan de helft van het landelijk gemiddelde. De focus op realistische advisering blijkt effectief: 80.4% zit op het geadviseerde niveau. De intensieve begeleiding via onderwijsassistenten draagt hier mogelijk aan bij.

Sociale ontwikkeling

Leren omgaan met elkaar in een groep is een belangrijk onderdeel van de schoolsamenleving. Daarin een plaats zoeken is niet het gemakkelijkste in het leerproces van een schoolkind. De leerkracht stuurt en begeleidt het kind in die vorming tot zelfstandigheid, bijvoorbeeld door te praten over de rol van het kind in bepaalde situaties, waarbij het wordt gewezen op zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van zichzelf en tegenover anderen. Hiervoor gebruiken we naast onze eigen professie en deskundigheid, de Kanjertraining in alle groepen. Door steeds vaker zelfstandig naar oplossingen te zoeken, neemt het zelfvertrouwen van de leerling toe en leert het ook in niet-schoolse situaties voor zichzelf op te komen. Daarbij hoort ook dat we de kinderen serieus nemen. We willen een zodanig klimaat scheppen dat het kind zich op school thuis voelt en zowel anderen als zichzelf accepteert. In een dergelijk klimaat passen structuur, duidelijkheid en regelmaat. Binnen de school zijn naast de kanjercoördinator ook twee anti-pestcoördinatoren aangesteld om dit proces te waarborgen. LEES MINDER

rust en veiligheid

vertrouwen

welbevinden

Wat is de werkwijze van Basisschool de Peperklip voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Peperklip werkt met de Kanjermethode. De kleuren die staan voor bepaald gedrag worden regelmatig onder de aandacht gebracht bij leerlingen, waardoor ze bewuster worden van de keuzes die ze kunnen maken met betrekking tot hun gedrag. Door observaties van de leerkracht en het gebruik van registratiesysteem Kanvas (2x per jaar ingevuld), heeft de groepsleerkracht een goed beeld van alle leerlingen. Indien een leerling meer zorg of ondersteuning behoeft, bespreekt de leerkracht dit met de intern begeleider en de ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Peperklip om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Peperklip gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Peperklip?

Basisschool de Peperklip gebruikt de Kanjertrainingen en Schooljudo voor de groepen 3 t/m 7 voor sociaal-emotioneel leren.