obs Oosterschelde
Watertorenstraat 6
4694 AZ Scherpenisse

Schoolweging

Schoolweging
33.85
Spreiding
6.37

De schoolweging van Oosterschelde is 33,85 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,7% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke ondergrens van 85%. Het resultaat ligt nagenoeg gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde van 93,9%, wat wijst op een degelijke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 38,7% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 50,2%. Dit suggereert dat de school potentieel heeft om meer leerlingen naar dit hogere niveau te tillen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een brede spreiding: 22,2% vmbo-(g)t/havo én 22,2% havo/vwo advies. Opvallend is de gelijke verdeling tussen vmbo-b (11,1%) en vwo (11,1%). Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar vwo-adviezen gemiddeld 18,6% bedragen. De combinatie van praktijkonderwijs (0% vs. 1% regio) en hoge doorstroom naar theoretische leerwegen valt op.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOosterscheldeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor het meten van de tussenresultaten gebruiken wij de M-toetsen van het CITO Leerling in Beeld. Deze geven een indicatie waar kinderen staan in hun ontwikkelingslijn, ten opzichte van "gemiddelde scores". De toetsen worden meestal afgenomen in januari/februari. Elk jaar wordt er een toetskalender op bestuursniveau samengesteld . Leerkrachten, IB-er en directie analyseren de resultaten per kind en per leerjaar. Indien resultaat afwijkt van het verwachtingspatroon, wordt kritisch gekeken naar het aanbod en de ontwikkeling van de leerling. Uiteindelijk moet dit leiden tot een aanpak op verschillende niveaus: Het aanbod kan aangepast worden, de wijze van aanbieden kan aangepast worden of het aanbod voor één of meerdere leerlingen kan aangepast worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,3% van de leerlingen presteert onder advies - ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Slechts 9,1% stroomt door boven advies, tegenover 25,3% landelijk. Dit benadrukt het belang van nauwkeurige advisering, gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Sociale ontwikkeling

Wij constateren steeds dat "onze kinderen" harmonieus en op een prettige manier met elkaar omgaan. Mogelijk is dit het gevolg van de kleinschaligheid van de school en het gegeven dat "iedereen elkaar kent" en elkaar ook kan aanspreken. Om de kinderen goed voor te bereiden op de toekomst en hen de daarbij behorende competenties mee te geven, hebben wij de volgende doelen gesteld: Het zelfstandig werken van de kinderen moet kwalitatief verbeterd worden. Hierbij moet gedacht worden aan de uitgestelde aandacht, het plannen en het zelf controleren van het werk. De kinderen moeten goed leren samenwerken. LEES MINDER

samenwerken

respectvol omgaan met elkaar

zelfredzaam zijn

Wat is de werkwijze van obs Oosterschelde voor sociale ontwikkeling?

Naast aandacht voor sociale competenties via de methode Kwink, neemt obs Oosterschelde deel aan de week tegen het pesten en werken ze met het programma "goed van start". Middels registratiesysteem "Leerling in beeld" en "KIJK" monitoren ze de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Dit doen ze conform de afspraken zoals die binnen OcTHO gemaakt zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt obs Oosterschelde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs Oosterschelde gebruikt Kijk!, Leerling in Beeld en Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs Oosterschelde?

Obs Oosterschelde gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.