
Schoolweging
De schoolweging van De Brêge is 30,26 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm (85%) en regionale score (95.7%) uitstijgt. Dit onderstreept de solide basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 70.2% een uitstekend streefniveau, ruim boven zowel de signaleringswaarde (45.5%) als het regionale gemiddelde (57.3%). Dit benadrukt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral in rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een nadruk op havo (37.5%) en vmbo-(g)t (31.25%), terwijl vwo-adviezen beperkt blijven (6.25% vs. 18.6% regionaal). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, ondanks een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Brêge | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11.11% van de leerlingen presteert onder advies (vergelijkbaar met landelijk 11.81%), terwijl 66.67% op het verwachte niveau blijft. De combinatie van zorgvuldige advisering en 'warme overdracht' lijkt hierbij cruciaal.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal klimaat speelt een belangrijke rol binnen ons onderwijs. Onder sociaal-emotionele ontwikkeling wordt verstaan dat leerlingen leren omgaan met zichzelf, met elkaar en anderen. Aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling: het samenwerken, het samen spelen, het samen kunnen delen, hulpvaardig zijn, respect hebben voor elkaars mening en inbreng, elkaar de ruimte geven om zelf ontdekkend bezig te zijn, het kunnen oplossen van conflictsituaties, het kunnen inleven in gevoelssituaties, anderen accepteren en respecteren in hun anders zijn, een gevoel van saamhorigheid. Om bovenstaande vaardigheden met de leerlingen te oefenen gebruiken we de online lesmethode 'Gelukskoffer' in de hele school. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Samenwerken
Wat is de werkwijze van OBS De Brêge voor sociale ontwikkeling?
OBS De Brêge vindt de verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen waardevol en probeert leerlingen respect voor elkaar bij te brengen. De methode Gelukskoffer wordt hierbij gebruikt, evenals dagelijkse situaties in de klas en op het plein. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen, wordt gebruik gemaakt van de vragenlijsten van ZIEN!. De uitkomsten worden gebruikt om te bekijken waaraan de komende periode op school (extra) aandacht besteed moet worden.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Brêge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Brêge gebruikt ZIEN! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Brêge?
OBS De Brêge gebruikt de Gelukskoffer voor sociaal-emotioneel leren.