
Schoolweging
De schoolweging van Op ’e Hichte is 28,01 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,29% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm (85%) en hoger dan vergelijkbare scholen (96,37%). De school borgt hiermee een stevige basis voor alle leerlingen, inclusief hen met extra ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op havo (28,57%) en vmbo-(g)t (19,05%), gecombineerd met beperkte praktijkgerichte adviezen (vb. 14,29% vmbo-b). Opvallend is het lagere percentage vwo-advies (9,52% vs. 18,61% landelijk). Dit sluit aan bij het beleid om leerlingen eerst opstromen vanaf havo, zoals verwoord in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Op ’e Hichte | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We leggen de resultaten en de ontwikkeling van het kind vast in het leerlingvolgysteem ParnasSys. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig. In principe stromen alle leerlingen aan het einde van het schooljaar door naar het volgende leerjaar. In uitzonderlijke gevallen is het verstandig om een andere keuze te maken. We streven er naar dat school samen met ouders tot een goede afweging komen, waarbij we als school uiteindelijk de eindbeslissing nemen. In groep 3 t/m 8 volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen met behulp van methode-afhankelijke toetsen en methode-onafhankelijke toetsen (Cito). We vergelijken de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen en verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In groep 1/2 volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen met behulp van de leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind van ParnasSys. De leerkracht volgt de leerling en weet wanneer zij de leerling in de gaten moet houden of wanneer zij in actie moet komen. Met behulp van de observaties komt de individuele leerling goed tot zijn recht en zijn er mogelijkheden om vanuit de rapportages en de analyse te komen tot een beredeneerd aanbod.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
24,14% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan duiden op realistische advisering, waarbij de school mogelijk bewust kiest voor behoudendheid om teleurstelling in het VO te voorkomen. De 24,14% boven advies bevestigt de groeimogelijkheden van leerlingen na doorstroom.
Sociale ontwikkeling
Je veilig en prettig voelen op school, dat is voor iedereen belangrijk! Leerkrachten, ouders en kinderen kunnen samen zorgen voor een fijne en veilige schoolomgeving. We leren kinderen respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging en besteden aandacht aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor een bepaalde opvatting. We zorgen ervoor dat kinderen elkaar goed leren kennen. We willen dat kinderen positief (leren) denken over zichzelf en een ander, een ander kunnen helpen en dat ze elkaar kunnen vertrouwen. Daarnaast leren we kinderen verantwoordelijk te zijn voor eigen gedrag. LEES MINDER
Vertrouwen
Wederzijds respect
Sociale redzaamheid
Wat is de werkwijze van CBS Op 'e Hichte voor sociale ontwikkeling?
CBS Op 'e Hichte hecht veel waarde aan positieve groepsvorming, met extra aandacht tijdens de Gouden en Zilveren weken. De eerste weken van het schooljaar, de Gouden Weken, staan in het teken van groepsvormende activiteiten. De periode na de kerstvakantie, de Zilveren Weken, wordt ook extra aandacht besteed aan de sfeer in de groep. Gedurende het hele schooljaar besteedt de leerkracht structureel aandacht aan de sfeer in de groep. De school gebruikt KiVa als methode voor sociale ontwikkeling, waarbij schoolbreed, groepsgericht, preventief en curatief gewerkt wordt. Alle groepsleden zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een plezierige schoolomgeving en er wordt oplossings- en toekomstgericht gewerkt.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Op 'e Hichte om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS Op 'e Hichte gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Op 'e Hichte?
CBS Op 'e Hichte gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.