
Schoolweging
De schoolweging van St. Michiel is 28,49 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 96,0% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisvaardigheden in taal en rekenen, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6% ligt. Echter, dit blijft 4,8 procentpunt onder het vergelijkingspercentage van 60,5%, wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 13,3% vwo-advies tegen 18,6% landelijk. Opvallend is het hogere percentage vmbo-k (26,7% vs. 9,2% regio), wat aansluit bij de schoolweging. Het ontbreken van praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,0% vergelijkbare scholen) benadrukt de ambitie om leerlingen minimaal naar vmbo-niveau te tillen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Michiel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.63 | 175.23 | 177.19 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de methodetoetsen, nemen we in januari en juni de Cito toetsen af. Deze resultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en de intern begeleider. Als team gaan we hierover in gesprek om van en met elkaar te leren en waar nodig het onderwijsaanbod aan te passen. De analyse, in combinatie met de onderwijsbehoefte van ieder kind, vormt de basis voor de indeling in niveaugroepen per hoofdvak. Acties ter verbetering worden vastgelegd in Leeruniek en in Mijn Kleutergroep. Twee keer per jaar worden ook op de studiedagen de schoolbrede resultaten geanalyseerd om zo de onderwijskwaliteit te bewaken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 33,3% boven het advies uitstroomt. Dit reflecteert de ‘kansrijke advisering’ zoals vermeld in het schoolprofiel. De combinatie van intensieve monitoring en doorstroomgesprekken blijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
Op de St. Michiel zijn alle kinderen welkom. Persoonlijke groei vinden wij belangrijk. Dat is meer dan alleen cognitieve groei, kinderen moeten ook groeien als mens en als bijvoorbeeld lid van een groep of gemeenschap. Elke leerling moet zich veilig en thuis voelen op school. We vertrouwen erop dat kinderen en ouders de intentie hebben om hieraan bij te dragen. Hiervoor zijn we als hele gemeenschap verantwoordelijk. Juist in een dorp komen kinderen elkaar overal tegen. We respecteren verschillen in levensbeschouwing, talenten en seksuele geaardheid. Onze leerkrachten zijn goed geschoold door middel van de Kanjertraining en herkennen de signalen als leerlingen zich niet veilig voelen. We verzamelen twee keer per jaar data rondom sociale veiligheid per groep en registreren veiligheidsincidenten. We analyseren deze en koppelen daar beleidsontwikkeling aan die we evalueren. LEES MINDER
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool St Michiel voor sociale ontwikkeling?
Katholieke Basisschool St Michiel gebruikt de Kanjertraining in alle groepen om een goede en veilige sfeer te bevorderen. Kinderen leren reflecteren op hun gedrag, zich verplaatsen in anderen en hun grenzen aangeven. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met Kanvas. Opvallende zaken worden besproken en indien nodig worden gesprekken gevoerd met kind en ouders, waarbij de driehoek ouders, school, kind centraal staat.
Welke registratievormen gebruikt Katholieke Basisschool St Michiel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Katholieke Basisschool St Michiel gebruikt Kanvas en Mijn Kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Basisschool St Michiel?
Katholieke Basisschool St Michiel gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.