
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op praktijkonderwijs: 88.24% van de leerlingen krijgt dit advies, ruim boven het regionale gemiddelde van 40.63%. Slechts 5.88% ontvangt een VMBO-basisadvies, tegenover 27.69% bij vergelijkbare scholen. Deze verdeling past bij het profiel van een school voor speciaal basisonderwijs, waar de nadruk ligt op praktische vaardigheden en arbeidstoeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tender | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ontwikkelingsperspectief Naar aanleiding van de gegevens verkregen door de CTO en eventueel aanvullend onderzoek wordt voor alle leerlingen een ontwikkelingsperspectief vastgesteld. Er wordt een prognoselijn vastgesteld waarop we een leerarrangement plannen. De prognoselijn kan voor verschillende vakken op een ander niveau liggen. In het ontwikkelingsperspectief worden naast de leerrendementen en het IQ ook de bevorderende en de belemmerende factoren beschreven. De doelen voor korte en lange termijn zijn hierin opgenomen. Vanuit het leerlingvolgsysteem ESIS wordt het uitstroomprofiel op basis van alle gegevens in een grafiek weergegeven. Dit laat de ontwikkeling van het kind zien. Leervorderingenonderzoek Vanaf groep 3 worden alle leerlingen getoetst met behulp van de CITO toetsen. Deze worden 2 x per jaar afgenomen. Dit vindt plaats in januari/februari en juni. De kinderen worden ook gevolgd met leerroutekaarten. Hiermee wordt gekeken welke inhoudelijke doelen per vak beheerst worden. Naast de niet methode gebonden toetsen worden methode gebonden toetsen afgenomen. Dit zijn de toetsen die horen bij de methode en worden afgenomen wanneer een blok lesstof is afgerond. Voor sociaal emotionele ontwikkeling worden tevredenheidsonderzoeken door DUO onderwijsonderzoek afgenomen. Vier keer per jaar wordt gekeken of een kind nog op de goede weg zit, wat er nog nodig is. Elk jaar wordt het OPP tee keer besproken met de ouders en wordt gekeken of het ontwikkelingsperspectief en uitstroomprofiel moet worden bijgesteld. Leerlingvolgsysteem Om het onderwijs en de ontwikkeling van de leerling te volgen worden de gegevens verwerkt in een leerlingvolgsysteem. We maken gebruik van ESIS om de registratie te verwerken. Alle gegevens worden hierin genoteerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
84.62% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62.93%). Slechts 7.69% zit onder advies, wat de effectiviteit van het uitstroomprofiel-traject benadrukt. Deze resultaten sluiten aan bij de beschreven 'warme overdracht' naar het VO en intensieve monitoring van oud-leerlingen.
Sociale ontwikkeling
De Tender staat voor het feit dat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt, waarbij de ontwikkelingskansen en talenten voor alle kinderen centraal staan. Veiligheid is een voorwaarde voor de ontwikkeling van kinderen. Een steeds belangrijker wordend aspect van het onderwijs is het begeleiden van de kinderen met betrekking tot de sociaal emotionele ontwikkeling. De tender gaat uit van het pedagogisch tact: ‘op het goede moment de juiste dingen doen, óók in de ogen van de ander.’ De pedagogische opdracht van de leraar is ervoor te zorgen dat ieder kind zich gezien, gekend, gehoord en begrepen voelt en zich binnen zijn/haar mogelijkheden optimaal ontwikkelt. Op de Tender wordt geen enkel kind buitengesloten. Leerkrachten helpen kinderen zich sociaal en emotioneel te ontwikkelen en hun welbevinden te vergroten door met ze in gesprek te gaan vanuit een pedagogische basishouding. Dit betekent dat we eerst en vooral kijken naar het kind en de mens erachter. LEES MINDER
veiligheid
welbevinden
betrokkenheid
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Tender voor sociale ontwikkeling?
Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Tender is geschoold in Pedagogisch Tact, waarbij het draait om het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling. Voor het aanleren en versterken van wenselijk gedrag, samenwerking, verantwoordelijkheid en andere sociaal-emotionele aspecten gebruikt de school de methode 'Kwink'. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van 'de Gouden weken' om de groepsstructuur te versterken, groepsafspraken te maken en gedragsverwachtingen op te stellen. Ook is het team geschoold in de methode 'Kickfit', een aanpak waarbij ervaringsleren, weerbaarheid en de ontwikkeling van sociale vaardigheden centraal staan. KickFit! wordt op maat aangeboden en gaat uit van basisthema's als respect, focus, grenzen, vertrouwen, samenwerken, doorzetten, zelfstandigheid en zelfbeheersing. Om aan de pedagogische onderwijsbehoeften te voldoen, zijn er teamtrainingen en klassenbezoeken door het Centrum Pedagogisch Contact (CPC). De school heeft vier schoolafspraken die zichtbaar zijn en gedurende het schooljaar specifiek aan de orde komen in de groepen. Elk jaar wordt een tevredenheidsonderzoek afgenomen door DUO om de sociale veiligheid van de kinderen te monitoren.
Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Tender om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Tender gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Tender?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Tender gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.