Basisschool Jenaplanschool De Keerkring in Schagen

De resultaten van Jenaplanschool De Keerkring in Schagen

Current section: resultaten
Kastanjestraat 1
1741 Schagen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Jenaplanschool De Keerkring, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Jenaplanschool De Keerkring bij jullie?

Ontdek hoe goed Jenaplanschool De Keerkring bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Alle Leerlingen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor het behalen van dit basisniveau. Op Jenaplanschool De Keerkring zetten we ons dagelijks in om dit doel voor al onze 98 leerlingen te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Excellente Ontwikkeling op De Keerkring

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hun volledige potentieel te benutten. Dit niveau is cruciaal voor een succesvolle doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Voor Jenaplanschool De Keerkring is het specifieke streefniveau bepaald op basis van onze unieke leerlingpopulatie. Wij streven ernaar om dit ambitieuze doel voor zoveel mogelijk van onze leerlingen te overtreffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Jenaplanschool De Keerkring?

Jenaplanschool De Keerkring in Schagen hecht veel waarde aan een passend schooladvies voor elke leerling. Onze toegewijde stamgroepleiders volgen de ontwikkeling van uw kind nauwgezet. Dit doen zij door middel van observaties en toetsing, zowel op leergebied als sociaal-emotioneel. Eind groep 7 geven wij een eerste vooruitblik op het definitieve schooladvies. In januari van groep 8 volgt het voorlopige advies. Na de doorstroomtoets in februari kan het schooladvies worden bijgesteld, mits dit in het belang van uw kind is. Wij hanteren hierbij de richtlijnen uit de handreiking ‘Schooladvisering’ om een zorgvuldige advisering te waarborgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Jenaplanschool De Keerkring

Op Jenaplanschool De Keerkring stimuleren we sociale en maatschappelijke competenties actief. Onze stamgroepleiders integreren deze belangrijke vaardigheden in dagelijkse gesprekken en spelactiviteiten. We behandelen actuele maatschappelijke thema's als springplank voor discussie, waarbij onze kernwaarden de leidraad vormen. Deze waarden zijn essentieel voor een positieve en inclusieve leeromgeving. Onze kernwaarden, zoals samenleven, samenwerken, betrokkenheid en persoonlijke ontwikkeling, vormen de basis van ons onderwijs. Ze bevorderen wederzijds respect en een gezonde zelfontwikkeling. Door te leren van en met elkaar, zowel binnen als buiten de schoolmuren, creëren we een omgeving waarin ieder kind zich gewaardeerd voelt en zich optimaal kan ontwikkelen.

Samenleven en Samenwerken: Leren van en met elkaar in een veilige omgeving.

Betrokkenheid: Aandacht voor elkaar, nieuwsgierigheid en een stimulerende leeromgeving voor verwondering.

Persoonlijke Ontwikkeling: Ruimte voor individuele groei, talentontdekking en het ontwikkelen van zelfvertrouwen.

Hoe bevordert Jenaplanschool De Keerkring sociale ontwikkeling bij leerlingen?

Jenaplanschool De Keerkring integreert sociale en emotionele groei door middel van het programma 'De Vreedzame School', dat naadloos aansluit bij onze Jenaplanpedagogiek. Deze aanpak omvat vier pijlers: gesprek, werk, spel en viering. **Gesprek:** Kringgesprekken en interactie tussen kinderen zijn cruciaal. Kinderen leren effectief communiceren, vragen stellen, luisteren, feedback geven en elkaar beter begrijpen, wat leidt tot sterkere sociale banden. **Werk:** Tijdens werkperiodes plannen leerlingen zelfstandig of in groepen hun taken. Dit bevordert samenwerking, zelfstandigheid en wederzijdse hulpvaardigheid, zelfs op jonge leeftijd. **Spel:** Spel is een fundamentele leervorm. Door middel van gezelschapsspellen, drama, bewegingsonderwijs en rollenspellen ontwikkelen kinderen cognitieve, sociale, emotionele en motorische vaardigheden. **Viering:** Vieringen, zoals weekopeningen en projectafsluitingen, versterken het gemeenschapsgevoel. Ze markeren zowel successen als uitdagingen, waardoor kinderen leren omgaan met prestaties en tegenslagen binnen een ondersteunende groep. **Stilte:** Aansluitend op deze activiteiten worden stiltemomenten ingebouwd. Deze momenten bieden kinderen de ruimte om informatie te verwerken, creativiteit te ontwikkelen en zich voor te bereiden op nieuwe leermomenten.

Welke tools worden gebruikt om de sociale vooruitgang van leerlingen te monitoren?

Jenaplanschool De Keerkring monitort de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen met behulp van gespecialiseerde instrumenten: In de onderbouw maken we gebruik van het volgsysteem KIJK! om de sociaal-emotionele groei in kaart te brengen. De bevindingen worden zowel individueel met het kind en de ouders als op groepsniveau met het team besproken. Voor de midden- en bovenbouw zetten we de instrumenten van IEP Hart en Handen in. Leerlingen vullen hierbij zelfvragenlijsten in over hun sociaal-emotionele ontwikkeling, leerstrategieën en creatieve vaardigheden. Deze resultaten worden eveneens individueel met kind en ouders en op teamniveau geanalyseerd. Jaarlijks vullen de leerlingen in de bovenbouw de vragenlijst 'Burgerschap Meten' in. De uitkomsten op schoolniveau worden geëvalueerd om eventuele interventies te bepalen. Indien groeps- of schoolbrede ondersteuning op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, leerstrategieën, creativiteit of burgerschap nodig is, integreren we dit in het onderwijsaanbod voor de volgende periode.

Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?

Jenaplanschool De Keerkring maakt effectief gebruik van de volgende methodieken voor sociaal-emotioneel leren:

  • De Vreedzame School
  • KIJK! (onderbouw)
  • IEP Hart en Handen (midden- en bovenbouw)
  • Rovict Burgerschap Meten (bovenbouw)

Onderwijsinspectie Rapport Jenaplanschool De Keerkring: Kwaliteitsonderzoek en Verbeterpunten

De onderwijsinspectie heeft in januari 2023 een grondig kwaliteitsonderzoek uitgevoerd bij Jenaplanschool De Keerkring. Zowel de schoolleiding als het bestuur onderschrijven de bevindingen in het inspectierapport. We committeren ons eraan om binnen de gestelde termijnen de noodzakelijke verbeteringen door te voeren. De adviezen en oordelen van de inspecteur sluiten naadloos aan bij onze eigen ambitieuze doelstellingen en de reeds geïnitieerde actieplannen voor verdere ontwikkeling.

Resultaten | Jenaplanschool De Keerkring in Schagen | [2025] Schoolregister