Jenaplanschool De Keerkring
Kastanjestraat 1
1741 WK Schagen

Schoolweging

Schoolweging
29.17
Spreiding
6.16

De schoolweging van De Keerkring Schagen is 29,17 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,39% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt dat bijna alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, een sterke prestatie gezien de regionale uitdagingen. De score ligt ook 1,01% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve basisdidactiek.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 54,25%, net boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit impliceert dat ruim de helft van de leerlingen het hoge rekenniveau bereikt, wat aansluit bij de Jenaplan-filosofie van ontwikkelgericht leren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,51%, wat suggereert dat er specifieke kansen liggen in cognitieve verdieping.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 52,94% van de leerlingen krijgt een havo/vwo-advies of hoger (17,65% vwo), tegenover 11,76% die een vmbo-(g)t-advies ontvangen. Dit contrasteert met de regionale trends waar vmbo-adviezen vaker voorkomen (16,45% vmbo-(g)t in vergelijkbare scholen). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, wat mogelijk wijst op selectieve instroom of sterke doorstroombegeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Keerkring SchagenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten meten we 2 keer per jaar met het IEP leerlingvolgsysteem. Daarnaast brengen we 1 keer per jaar de sociale veiligheid en leerlingtevredenheid in kaart en meten we de kennis en vaardigheden op gebied van burgerschap. De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd door de stamgroepleiders en worden besproken met de intern begeleider. Tijdens de groepsbespreking worden de doelen en interventies uit het vorige plan geëvalueerd en geanalyseerd en worden nieuwe doelen en interventies afgesproken voor de komende periode. Een analyse van de resultaten op leerlingniveau wordt gemaakt voor kinderen die het niveau niet halen of veel hoger scoren en/of een leergroei laten zien die (veel) kleiner of groter is dan verwacht. In februari en juni wordt door het team op schoolniveau een trendanalyse gemaakt. Hierin worden de doelen en interventies die de afgelopen periode op schoolniveau zijn ingezet geëvalueerd en geanalyseerd. Tevens wordt een analyse gemaakt van de opbrengsten. Vanuit deze analyse worden doelen en interventies opgesteld voor de daarop volgende periode. De conclusie van de trendanalyse wordt gedeeld met het bestuur, evenals de interventies die hieruit voortvloeien. De doelen en interventies krijgen een plek in het school(jaar)plan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (62,93%) ligt. Slechts 12,5% zit onder advies - beduidend lager dan de 11,81% landelijk. De Jenaplan-aanpak met ontwikkelingsgerichte portfolio's lijkt hier succesvol, hoewel het percentage bovenadvies (12,5%) lager is dan gemiddeld (25,27%), wat mogelijk samenhangt met realistische advisering.

Sociale ontwikkeling

De stamgroepleiders besteden aandacht aan sociale en maatschappelijke competenties door deze onderwerpen te behandelen tijdens gesprek en spel. Aan de hand van de actualiteit worden maatschappelijke thema's behandeld. Onze kernwaarden dienen als basis hiervoor. Samenleven en samenwerken Samenleven en samenwerken doe je met elkaar en er is daarbij ruimte voor iedereen. We leren van en met elkaar, binnen en buiten de school. We gunnen een ander iets, maar komen ook op voor onszelf. We werken coöperatief samen in verschillende samenstellingen en verschillende werkvormen. Betrokkenheid We hebben aandacht voor elkaar, we zijn nieuwsgierig en betrokken. We creëren een uitdagende leeromgeving, zowel binnen als buiten, die prikkelt en aanzet tot verwondering. We zorgen voor onszelf, elkaar, de groep en de school. Persoonlijke ontwikkeling Ieder mens is uniek en mag er zijn. We vragen, proberen, maken fouten en beleven successen. We ontdekken onze talenten en krijgen de ruimte om deze in te zetten. We voelen ons uitgedaagd, zelfverzekerd en veilig. Kortom: je hoort erbij, je doet ertoe en je bent welkom! LEES MINDER

Samenleven en samenwerken

Betrokkenheid

Persoonlijke ontwikkeling

Wat is de werkwijze van Jenaplanschool De Keerkring voor sociale ontwikkeling?

Bij Jenaplanschool De Keerkring leren ze met hoofd, hart en handen, wat wordt meegenomen in het sociaal en emotioneel leren. Het programma 'De Vreedzame School' sluit aan bij de dagelijkse werkwijze: gesprek, werk, spel en viering. Interactie, zelfstandigheid, spelend leren en stilstaan bij bijzondere momenten zijn belangrijk. Stiltemomenten worden ingebouwd om ruimte te geven aan het verwerken van informatie. De sociale ontwikkeling wordt geregistreerd met behulp van KIJK! (onderbouw) en IEP hart en handen (midden- en bovenbouw), dit resulteert op groepsniveau, één keer per jaar worden de kinderen van de bovenbouw gemeten door Burgerschap Meten in. De resultaten hiervan worden op schoolniveau besproken, waardoor de interventies op sociaal-emotioneel gebied, leeraanpak, creatief vermogen of burgerschap een plek krijgen in het aanbod.

Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool De Keerkring om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Jenaplanschool De Keerkring gebruikt Kijk!, IEP hart en handen en Rovict burgerschap meten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplanschool De Keerkring?

Jenaplanschool De Keerkring gebruikt 'De Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.