RK basisschool De Startbaan
Smirnoffstraat 15
2171 NZ Sassenheim

Schoolweging

Schoolweging
28.63
Spreiding
6.28

De schoolweging van De Startbaan Sassenheim is 28,63 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.8% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel het landelijk gemiddelde (96.4%) als de inspectienorm (85%). De degelijke basiskwaliteit blijkt uit deze consistente prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48.6%. Dit is een belangrijk succesgegeven, gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 27.6% havo/vwo en 17.2% vwo (versus 10.9% en 18.6% regionaal). Opvallend is het hoge percentage dubbeladviezen (44.8%), wat wijst op zorgvuldige overgangsbegeleiding. Het praktijkonderwijspercentage (3.4%) blijft onder regionaal gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Startbaan SassenheimGemeente AmsterdamNederland
LIB174.86176.8175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van uw zoon of dochter goed te kunnen volgen, maakt de Startbaan gebruik van het Cito Volgsysteem primair onderwijs. Met het leerlingvolgsysteem worden de leervorderingen gedurende de hele basisschooltijd (groep 3 – 8) gevolgd. Met genormeerde Cito toetsen krijgt de leerkracht zicht op waar uw kind staat in zijn ontwikkeling. De leerkracht kan de onderwijsbehoefte signaleren en bijvoorbeeld zien welke leerlingen extra aandacht of uitleg nodig hebben. Zo kan er worden ingespeeld op de behoeftes van uw kind. In de groepen 1 en 2 worden kinderen systematisch door de leerkracht geobserveerd op verschillende facetten van hun ontwikkeling. Door, naast de informatie die hij zelf al verkrijgt over zijn leerlingen, ook twee keer per jaar de toetsen van Cito af te nemen, kijkt een leerkracht weer even met een frisse blik naar alle leerlingen. De nieuwe informatie geeft de leerkracht de kans om het onderwijs tijdig bij te sturen en geeft uw kind de beste kans om zijn talenten te ontwikkelen. De Cito toetsen worden, in groep 3 tot en met 7, afgenomen in de periode januari/februari en mei/juni. In groep 8 worden de reguliere toetsen, in verband met het moment van het geven van het schooladvies én het moment van afname van de Centrale Eindtoets, in medio oktober afgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

38.5% presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), wat de kwaliteit van advisering onderstreept. Slechts 7.7% zit onder advies, significant lager dan de landelijke 11.8%. Dit succes hangt samen met de nadruk op doorlopende leerlijnen in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Grote waarde wordt gehecht aan een veilig klimaat, waarbinnen de kinderen optimaal de kans krijgen zich te ontwikkelen tot ‘wat zij wensen te zijn in de toekomst’. Dit pedagogisch klimaat wordt op De Startbaan gekenmerkt, door: · een sfeer van onderlinge verbondenheid · een gevoel van vertrouwen, (sociale) veiligheid, openheid en welzijn · waardering voor ieders eigenheid (kwaliteiten en talenten) · ruimte voor autonomie / zelfstandigheid · een kader van structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid · een ordelijke (onderwijs)omgeving, die weet te inspireren en te stimuleren · ruimte voor samenwerking / het bundelen van krachten, om samen te komen tot het beste resultaat voor onze kinderen LEES MINDER

verbinding

vertrouwen

verwondering

Wat is de werkwijze van RK basisschool De Startbaan voor sociale ontwikkeling?

RK basisschool De Startbaan werkt vanuit een katholieke grondhouding aan levensbeschouwelijk onderwijs. De Kanjertraining geeft kinderen inzicht in eigen handelen. Leerkrachten zijn zich bewust van hun voorbeeldfunctie en werken in de klas volgens afspraken, waarbij voorspelbaarheid, structuur en het leren omgaan met uitgestelde aandacht de basis zijn. Uitgangspunten zijn respect, autonomie en transparantie.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK basisschool De Startbaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK basisschool De Startbaan gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK basisschool De Startbaan?

RK basisschool De Startbaan gebruikt de Kanjertraining en lessen bij Relaties en Seksualiteit: 'Kriebels in je buik' voor sociaal-emotioneel leren.