Openbare Basisschool Het Bolwerk
Menneweg 12
2172 HD Sassenheim

Schoolweging

Schoolweging
27.12
Spreiding
7.11

De schoolweging van Het Bolwerk is 27,12 , met een spreiding van 7,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,2% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat de school basisvaardigheden effectief waarborgt, ondanks een iets lagere score dan het vergelijkingsgemiddelde (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1% ligt. De school presteert hiermee iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61,1%), maar toont hiermee wel ambitie in het optillen van leerprestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 22,7% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 18,2% havo. Opvallend is het hogere percentage vmbo-kaderadviezen (22,7% vs. 9,2% regio), wat past bij de gemengde leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken, in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 1,0%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet BolwerkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen onze leerlingen met het IEP leerlingvolgsysteem. Wij hebben als school een bewuste keuze gemaakt om de overstap van CITO naar IEP te maken.De visie achter IEP sluit naadloos aan op onze ideeën. Immers: een leerling is meer dan taal en rekenen.IEP biedt toetsen op het gebied van Hoofd, Hart en Handen. Naast de kernvakken rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen worden ook kindkenmerken als sociaal emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen in kaart gebracht. IEP vergelijkt de scores van kinderen niet met de gemiddelde scores in Nederland, maar kijkt naar de persoonlijke leercurve van ieder kind. In de groepen 3-4-5 worden de scores uitgedrukt in percentages, in de groepen 6-7-8 gebeurt dit in referentieniveaus. De tussenresultaten worden teambreed geëvalueerd en het plan van aanpak wordt besproken. Het gemaakte beleid wordt daarbij onder de loep genomen. Hebben we de goede dingen gedaan? Welke afspraken blijken succesvol te zijn (en blijven we volhouden)? Welke afspraken zijn minder succesvol (en hoe stellen we deze afspraken bij). De resultaten worden ook besproken door de ib'ers en de directeur.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23,1% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge spreiding in schoolweging (7,11). Echter, 65,4% presteert op adviesniveau, wat aansluit bij de beschreven focus op maatwerk in het IEP-volgsysteem.

Sociale ontwikkeling

Visie Het Bolwerk is een betrokken school en staat open voor iedereen. Wij zijn zorgzaam voor leerlingen, ouders en voor elkaar. We willen iedereen laten ervaren: ik kan wat, ik ben wat, ik hoor erbij. Vanuit die ervaring heeft een mens zelfvertrouwen, voelt zich veilig. Dit zijn de basisvoorwaarden om tot leren te komen. Daarom ook onze keuze voor IPC en Daltononderwijs. LEES MINDER

Ik ben wat

Ik kan wat

Ik hoor erbij

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Het Bolwerk voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Het Bolwerk maakt gebruik van Positive Behaviour Support (PBS) om goed gedrag te stimuleren. PBS richt zich op het verleggen van de focus van negatief naar positief gedrag, het inoefenen van gedragsverwachtingen en het belonen van gewenst gedrag. Er wordt op verschillende manieren aan een positieve schoolcultuur gewerkt, waardoor een veilige en prettige sfeer ontstaat en gedragsproblemen preventief worden aangepakt. Teamleden bekrachtigen gewenst gedrag met positieve feedback en een beloningssysteem. Leerkrachten begroeten leerlingen persoonlijk, voeren goed klassenmanagement, geven kwalitatief goede instructie, reflecteren op hun vaardigheden en hanteren een multidisciplinaire benadering met een verhouding van 4 complimenten op 1 correctie en gebruiken groeitaal.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Het Bolwerk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Het Bolwerk gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Het Bolwerk?

Openbare Basisschool Het Bolwerk gebruikt Kanjer trainingen, Leefstijl, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.