OBS 't Heidemeer
Arie Bosscherstraat 32
9611 EN Sappemeer

Schoolweging

Schoolweging
33.23
Spreiding
6.39

De schoolweging van ’t Heidemeer is 33,23 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91.6% scoren de leerlingen ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (93.9%), toont het een stevige basiskwaliteit. De focus op maatwerk voor taalzwakke leerlingen lijkt hierbij succesvol.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 51.4% een hoger streefniveau dan de inspectienorm (38.7%) en scoort ook boven het vergelijkingsgemiddelde (50.2%). Dit reflecteert effectieve differentiatie bij rekenen en taal, vooral gezien de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel laat een sterke focus op doorstroomcombinaties zien: 32.4% vmbo-b/k en 21.6% vmbo-(g)t/havo. Het aandeel vwo-advies (8.1%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (18.6%), maar het ontbreken van praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1% regio) wijst op adequate ondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t HeidemeerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende de gehele basisschoolperiode worden de leerlingen getoetst op verschillende vaardigheden en kennis. Hiervoor worden allereerst methodetoetsen en/of proefwerken gebruikt. Na een lesblok van een vakgebied maken de leerlingen een toets over de onlangs aangeleerde stof. De leerkrachten van groep 1 en 2 maken hiervoor gebruik van Onderbouwd. De kleuters maken daarbij geen (schriftelijke) toets maar de leerkracht scoort de vaardigheden per lesperiode op een digitale overzichtslijst. Kinderen worden niet alleen gevolgd in de cognitieve ontwikkeling maar ook op hun sociale ontwikkeling. Voor de niet-methode gebonden toetsen gebruikt de school de CITO-toetsen. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen. De leerlingen maken twee keer per jaar (januari/februari en mei/juni) een CITO-toets. De resultaten op deze toets worden vergeleken met de resultaten die het kind eerder boekte maar ook van leeftijdsgenoten in Nederland. Zo kunnen we de resultaten van onze leerlingen goed vergelijken met die van kinderen op andere scholen in Nederland. Ook bij deze toetsen kijken we zowel naar de ontwikkeling van individuele leerlingen, van groepen leerlingen maar ook naar de ontwikkeling van onze school op de verschillende vakgebieden. Deze uitkomsten worden door de directeur en IB-er 2 x per jaar besproken. Groepsgewijs met de betrokken leerkrachten en schoolbreed met het hele team. Op grond van de uitkomsten van de gesprekken wordt een verbeterplan geschreven. Twee keer per jaar maakt de school een schoolrapportage en bespreekt dit met het bestuur. De school werkt opbrengstgericht en gebruikt de resultaten op de diverse toetsen ook om voortdurend en aanhoudend het onderwijs te evalueren, aan te passen en te verbeteren. Als leerlingen zich conform verwachting ontwikkelen, is dat een teken dat we op de goede weg zitten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 85% van de leerlingen op advies presteert, tegen 62.9% landelijk. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11.8% gemiddeld). De 15% boven advies toont realistische advisering met ruimte voor groei, passend bij het pedagogisch klimaat zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

De school ziet graag dat mensen, jong en oud, op een prettige manier, nu en in de toekomst, samenleven. In ons onderwijs leggen we daarvoor "de basis van de basis" door de leerlingen te leren lezen, schrijven en rekenen maar ook leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en verwerven van maatschappelijke kennis die de leerlingen helpen om er samen een fijne tijd van te maken. voor nu en voor later. De school fungeert hierbij als oefenplek en werkt dagelijks aan de kennis en competenties die passend zijn bij burgerschap. Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede en respectvolle manier met elkaar om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals verantwoordelijkheid voelen voor jezelf maar ook de ander, conflicten kunnen oplossen, keuzes kunnen maken, zelfmanagement en relaties kunnen hanteren. LEES MINDER

Welbevinden

Vertrouwen

Respect

Hoe bevordert OBS 't Heidemeer de sociale ontwikkeling van leerlingen?

OBS 't Heidemeer bevordert een veilig leerklimaat door een positieve benadering en goede werksfeer. Kinderen worden actief betrokken bij het leerproces en er is een respectvolle omgang met elkaar. Er worden regels gehanteerd en nageleefd op klas- en schoolniveau. De school gebruikt de methode Kwink om leerlingen te leren samenwerken, om te gaan met verschillen, een gezond zelfvertrouwen te ontwikkelen en sociale signalen juist te interpreteren.

Welke registratievormen gebruikt OBS 't Heidemeer om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS 't Heidemeer gebruikt 'Leerling in Beeld' om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS 't Heidemeer?

OBS 't Heidemeer gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.