
Schoolweging
De schoolweging van Don Bosco ’s-Heerenhoek is 31,04 , met een spreiding van 5,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is consistent hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 95.2%, wat duidt op een effectieve basisdidactiek.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
70.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43.5% (+27.1 procentpunt). Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 55.4%, wat wijst op een sterke focus op hogere leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke voorkeur voor theoretische leerwegen: 23.8% havo en 14.3% vwo-advies (vs. 16.1% havo en 18.6% vwo regionaal). Opvallend is het aandeel onbekende adviezen (9.5%), bijna vijfmaal hoger dan het regionale gemiddelde (2.1%). Praktijkonderwijs komt niet voor in de adviezen, in tegenstelling tot 1% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Don Bosco ’s-Heerenhoek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Halverwege het schooljaar worden bij de leerlingen van groep 3 tot en met 8 de Cito-M toetsen afgenomen. Het doel is om de vorderingen van de afzonderlijke leerlingen en de afzonderlijke groepen systematisch in kaart te brengen. Zo ontstaat er inzicht in de ontwikkeling en mogelijkheden van de leerlingen en ook inzicht in de resultaten van de groepen. Zo wordt in kaart gebracht of de leerlingen voldoende hebben geprofiteerd van het onderwijsaanbod. De resultaten worden besproken met de intern begeleider. Naar aanleiding van de resultaten kan het tonderwijsaanbod en de aanpak worden aangepast.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (28.6%) ligt ruim boven het landelijk gemiddelde (11.8%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijk presteert 35.7% boven advies, tegen 25.3% landelijk. Dit contrast suggereert mogelijk verschillen in doorstroombegeleiding tussen leerlingen.
Sociale ontwikkeling
Onze school wil graag een veilig leer- en werkklimaat bieden waarin de leerlingen en allen die bij de schoolorganisatie betrokken zijn zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school.Een veilige school is een school waar voortdurend serieus aandacht wordt gegeven aan het realiseren van een veilig schoolklimaat en aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag.Een school die kritisch naar zichzelf blijft kijken in een cultuur waarin de betrokkenen aan het denken worden gezet over hun houding en handelen. Hier wordt open over gepraat, zodat de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag wordt verkleind. Dit plan sociale veiligheid is onderdeel van het beleid van Prisma zoals het is beschreven in het Beleid Sociale Veiligheid. LEES MINDER
Goed omgaan met elkaar
Goed omgaan met materialen
Rust en veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Don Bosco voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Don Bosco werkt met Kwink, een methode die zich in het begin van het schooljaar richt op positieve groepsvorming, met als doel een veilig leer- en leefklimaat te creëren. Dit stimuleert de sociale verbondenheid, versterkt de relatie tussen leraar en leerlingen en leert leerlingen sociale vaardigheden. Leerlingen worden verantwoordelijker voor elkaar en de groep, en leren democratische omgangsvormen. Samen worden groepsregels opgesteld en nageleefd. Bij overtredingen wordt eerst het gesprek aangegaan, waarna een passende consequentie volgt. Ouders worden hierover geïnformeerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Don Bosco om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Don Bosco gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Don Bosco?
Basisschool Don Bosco gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.