IKC Prinses Juliana
Zwolseweg 103
8275 AC 's-Heerenbroek

Schoolweging

Schoolweging
29.5
Spreiding
5.62

De schoolweging van Prinses Juliana ’s-Heerenbroek is 29,50 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,75% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ruim boven zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingspercentage (95,88%) uitkomt. Dit toont een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

43,09% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder het vergelijkingspercentage van 57,79% blijft. Dit kan samenhangen met de relatief hoge spreiding in de schoolweging (5,62), wat wijst op uiteenlopende onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het advies is sterk gericht op VMBO: 42,86% VMBO-k en 42,86% VMBO-(g)t. Het aandeel havo/vwo-advies (14,29%) ligt lager dan bij vergelijkbare scholen (10,93% havo/vwo en 18,61% vwo). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-advies, terwijl dit regionaal 1,01% voorkomt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente KampenGemeente AmsterdamNederland
214.3199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ons ultieme doel is dat leerlingen ons kindcentrum verlaten als Wijze Wereldburger op weg. De basiskennis (taal en rekenen burgerschapsvorming) en vaardigheden die daarbij horen en (aan)geleerd kunnen worden in de periode van 2 -12 jaar staan in het onderwijs en de opvang van IKC prs Juliana centraal. We zorgen ervoor dat kinderen optimaal de gelegenheid krijgen om deze kennis en vaardigheid te ontwikkelen o.a. door continu als team te werken aan de ontwikkeling van onze pedgogische en didactische vaardigheden. We volgen de leerlingen door observeren aan de hand van kijklijsten, door het afnemen van zowel methode gebonden, als niet methode gebonden toetsen en sluiten mede op basis van deze observatie aan bij de ontwikkeling en de mogelijkheden van de leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,67% van de leerlingen presteert boven hun advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). Dit bevestigt het zorgvuldige adviseringstraject zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Als kindcentrum willen we bijdrage leveren aan het creëren van een veilige, prettige en rustige sfeer in de school en klas. Een goede sfeer waar je kan leren en ontwikkelen. Waar ruimte is voor zelfstandigheid en initiatieven, waar wordt samengewerkt en gereflecteerd. Een omgeving die gekenmerkt wordt door respect - veilig - rust mogelijk gemaakt door het geven en nemen van verantwoordelijkheid en het hebben van vertrouwen in elkaar. Dit doen we als team - kinderen en ouders. LEES MINDER

Veiligheid

Rust

Samenwerken

Wat is de werkwijze van IKC Prinses Juliana voor sociale ontwikkeling bij leerlingen?

IKC Prinses Juliana kenmerkt zich door een pedagogisch klimaat waarin veiligheid, rust en respect centraal staan. Dit wordt bevorderd door verantwoordelijkheid te geven en te nemen en door vertrouwen in jezelf en anderen. De school gebruikt de lessen van de methode Kwink voor sociaal-emotionele vorming, waarbij kinderen gedrag ontwikkelen om goed voor zichzelf en anderen te zorgen. De school monitort de sociale veiligheid met vragenlijsten uit Cito Leerling in Beeld en het instrument 'sociaal-emotioneel functioneren'. De resultaten worden geanalyseerd en gebruikt om groeps- en individuele doelen op te stellen, waarbij ouders worden betrokken.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Prinses Juliana om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Prinses Juliana gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerling in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Prinses Juliana?

IKC Prinses Juliana gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.