
Schoolweging
De schoolweging van De Wegwijzer ’s-Gravenzande is 28,32 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met een score van 97.58% overschrijdt de school de inspectienorm voor fundamenteel niveau (85%) ruimschoots. Dit bevestigt de basiskwaliteit van het reken- en taalonderwijs, zoals ook blijkt uit de consistent hoge toetsscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 65.7% ruim boven het streefniveau van 50.1%, wat wijst op een effectieve ondersteuning van cognitief sterkere leerlingen. Dit wordt ondersteund door het differentiatiebeleid zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Als we naar de schooladviezen kijken dan zien we een focus op theoretische leerwegen: 15.15% vwo-advies tegenover 18.61% in de regio. Het percentage praktijkonderwijs (2.5%) ligt net boven het landelijk gemiddelde (1.18%), wat aansluit bij de relatief brede leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wegwijzer ’s-Gravenzande | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden gemeten met het leerlingvolgsysteem van IEP. Twee keer per jaar worden de niet - methodegebonden IEP toetsen afgenomen. Het leerlingvolgsysteem van IEP bestaat uit toetsen op cognitief gebied, maar ook uit toetsen en meetinstrumenten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit vertelt u en ons hoe een leerling in zijn of haar vel zit. Daarnaast gebruiken we observaties en methodegebonden toetsen om de leerlingen te volgen. Hierdoor hebben wij inzicht op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. De leerkrachten analyseren de gegevens en presenteren elkaar de resultaten van hun onderwijs en stellen nieuwe doelen op voor het volgende half jaar. Voor individuele leerlingen met een nieuwe hulpvraag kan gebruik worden gemaakt van de leerlingbesprekingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage oud-leerlingen dat onder advies presteert (12.9%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (11.81%), maar 25.81% presteert boven advies. Dit benadrukt de kwaliteit van de doorstroombegeleiding, zoals omschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
We streven ernaar dat leerlingen op De Wegwijzer zich optimaal kunnen ontwikkelen en zich veilig voelen in de school en hun groep. Alleen als een leerling zich voldoende veilig voelt, zal hij/zij tot ontwikkeling komen. De Wegwijzer biedt een standaard aanbod waar het gaat om het creëren van een veilig klimaat. Hierbij wordt gebruik gemaakt van: - de Superheldenaanpak - Orka-trainingen, begeleiding en gebruik van het Orka-platform - Kwink lessen, met extra aandacht voor de groepsvorming aan het begin van het schooljaar - Indien nodig kennis/inzet Loodsboot. Daarnaast draagt het team de waarden uit in hun dagelijks handelen in de klas en in de school. - Advies en ondersteuning van de leerkrachten en individuele leerlingen door de leerkrachtspecialist gedrag. Soms heeft een groep iets extra's nodig als gezien wordt dat het veilig klimaat in het geding is. Dan bestaat altijd de mogelijkheid extra ondersteuning daarop in te zetten. Communicatie met de ouders is hierin belangrijk. LEES MINDER
Plezier
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool de Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool de Wegwijzer gebruikt 'Kwink' als methode voor sociaal-emotioneel leren van groep 1 tot en met 8, met aandacht voor burgerschap en mediawijsheid, aansluitend bij Positive Behavior Support (PBS). De school werkt met beloningskaarten en beloont positief gedrag. Daarnaast wordt de methode ORKA-training gebruikt voor preventieve verbetering van sociale vaardigheden en het groepsklimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool de Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool de Wegwijzer gebruikt Hart en Handen vragenlijsten IEP (groep 3 t/m 8) en scorelijsten in Mijnrapportfolio (groep 1 t/m 8) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.