Openbare Basisschool De Springplank
Grutterijstraat 22
5109 TG 's

Schoolweging

Schoolweging
28.24
Spreiding
5.26

De schoolweging van De Springplank ’s Gravenmoer is 28,24 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, waarmee de school de landelijke signaleringswaarde (85%) overstijgt. Dit past bij de focus op basisvaardigheden in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van de extra ondersteuning bij complexere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische routes: 40% havo en 20% vwo, samen goed voor 60% van de uitstroom. Dit is hoger dan het regiónale gemiddelde voor havo (16,1%) en vwo (18,6%). Praktijkonderwijs blijft met 0% lager dan de regio (1,01%), wat aansluit bij het profiel van een krimpschool met academische ambities.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Springplank ’s GravenmoerGemeente AmsterdamNederland
LIB170.7174.15175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onder tussenresultaten verstaan wij; observaties, gesprekken met de leerlingen en analyses van gemaakte leerstof en toetsen. Wij gebruiken toetsen om de leerlingen objectief te kunnen volgen in hun ontwikkeling. Deze resultaten worden met ouders regelmatig besproken. Daarnaast wordt er met de intern begeleider bijtijds gehandeld, wanneer de ontwikkeling van een leerling extra aandacht nodig heeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 90% van de leerlingen op advies presteert, tegenover 62,9% landelijk. Het percentage onderadvisering (10%) ligt iets onder het nationale gemiddelde (11,8%). De afwezigheid van bovenadvisering (0% vs. 25,3% landelijk) benadrukt het zorgvuldige adviesproces, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.