
Schoolweging
De schoolweging van St. Martinus Rucphen is 29,21 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,15% van de leerlingen op fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85% en scoort ze zelfs iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (95,88%). De basisvaardigheden worden hiermee goed gewaarborgd, zelfs in een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65,45% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,79%. Dit reflecteert een effectieve aanpak om leerlingen naar hogere leerdoelen te leiden, mede dankzij differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch georiënteerd: 27,91% havo en 13,95% vwo, tegenover regionale gemiddelden van 16,07% en 18,61%. Praktijkgericht advies (vmbo-b/k) komt met 6,98% minder voor dan bij vergelijkbare scholen (9,69%). De dubbele adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (4,65%) tonen een zorgvuldige match tussen leerpotentieel en vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Martinus Rucphen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.52 | 175.23 | 174.55 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In onze toetslijn staat beschreven welke toetsen we 2x per jaar afnemen om de vorderingen van de leerlingen te monitoren. Leerkrachten analyseren de opbrengsten per leerling en van de groep en bespreken deze met de intern begeleider en interne gedragsspecialist. Dit kan leiden tot een plan van aanpak. Op schoolniveau maken de directeur en intern begeleider een analyse van de opbrengsten op groeps- en schoolniveau. Dit kan resulteren in aanvullende interventies. In een teambijeenkomst bespreken we samen de opbrengsten en analyse. In de medezeggenschapsraad en het kwaliteitsforum worden de rapportages besproken. Ook wordt verantwoording afgelegd bij het College van Bestuur tijdens een schoolbezoek.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
58,14% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk: 25,27%), wat de kwaliteit van advisering en doorstroombegeleiding benadrukt. Slechts 4,65% zit onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit sluit aan bij het beleid om leerlingen ambitieus te ondersteunen.
Sociale ontwikkeling
Ons motto is “Leren Doen We Samen”. Hierin vatten we kort onze visie en missie samen. Op onze school willen we dat kinderen veel leren en dat willen we vooral samen doen. We willen dat niemand zich buitengesloten voelt en willen ervoor zorgen dat ieder kind op zijn of haar manier die dingen kan leren die belangrijk zijn voor nu en later. Voor het schoolleven en het échte leven. Wij willen samen werken aan een schoolomgeving waarin iedereen gezien wordt in zijn waarde en we hebben als doel een klimaat scheppen waarin ieder kind tot optimale ontwikkeling kan komen. Wij hebben hoge verwachtingen van de leerlingen. Wij willen hen stimuleren en hun zelfvertrouwen versterken. Het is voor ons een uitdaging om ieder kind naar eigen vermogen te laten presteren. Het is hierbij ook vanzelfsprekend, dat wij een aantal eisen aan de kinderen mogen stellen. Wij verwachten dan ook dat de leerlingen hun best doen en zo goed mogelijk hun talenten proberen te gebruiken. Wij werken vanuit de waarden ‘veiligheid, respect en verdraagzaamheid’. Vanuit deze kernwaarden bouwen wij aan een school, waar de kinderen zich prettig en veilig voelen. We starten het schooljaar met “De Gouden Weken”. Tot aan de herfstvakantie investeren we veel van de lestijd om samen met de kinderen te werken aan een veilig en prettig schoolklimaat. In die periode hebben we het veel over gedragsregels, over de manier waarop we met elkaar omgaan, hoe we elkaar aanspreken, zorgen we voor rust, elkaar helpen, enz. Dit vormt de basis van waaruit we ook ons onderwijs inrichten. LEES MINDER
veiligheid
respect
verdraagzaamheid
Wat is de werkwijze van RK Basisschool St Martinus voor sociale ontwikkeling?
Voor de werkwijze van RK Basisschool St Martinus voor sociale ontwikkeling verwijzen we naar het Sociaal Veiligheidsplan. In de groepen wordt preventief gewerkt met de methode SOEMO.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool St Martinus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Basisschool St Martinus gebruikt sociogrammen, leerlingtevredenheidsonderzoek, pestvragenlijsten, observatiesystemen (DORR) en metingen Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool St Martinus?
RK Basisschool St Martinus gebruikt 'Een doos vol gevoelens', SOEMO-kaarten en GroepsGeluk als methoden voor sociaal-emotioneel leren.