
Schoolweging
De schoolweging van Vreewijkschool is 36,70 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90.1% scoort de school ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit toont aan dat basisvaardigheden consequent worden aangeleerd, ondanks de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt 35.4% streefniveau, ruim boven de eigen signaleringswaarde van 32% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 45.4%. Dit reflecteert de uitdagingen binnen de complexe leerlingenpopulatie, waarbij desondanks 35% van de leerlingen het hogere niveau bereikt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op praktische leerwegen: 25% vmbo-b en 25% vmbo-b/k advies. Theoretische adviezen (havo/vwo/vwo) beslaan samen 25%, terwijl vergelijkbare scholen gemiddeld 45.5% theoretische adviezen geven. Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' advies (5%), mogelijk gerelateerd aan specifieke ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Vreewijkschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten meten wij door het afnemen van Leerling in Beeld. Wij maken groepszorgdocumenten. Hierin zetten wij onze doelen voor alle leerlingen en beschrijven wij hoe wij die doelen willen gaan halen. (beschrijving aanbod en wijze van instructie en verwerking) Na afname van de toetsen analyseren de leerkrachten met de intern begeleider de toetsresultaten. De resultaten worden ook besproken met ouders. Op schoolniveau worden de resultaten in een teambijeenkomst gepresenteerd en besproken. Leerkrachten delen dan met elkaar waar ze trots op zijn en hoe ze gekomen zijn tot goede resultaten in hun groep. Elke zes tot acht weken overleggen de directieleden met de onderwijsbeleidsmedewerker van het PCBO of we het verbeterplan kunnen aanscherpen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21.05% van de leerlingen presteert onder advies - ruim boven het landelijk gemiddelde van 11.81%. Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Desalniettemin stroomt 31.58% boven advies door, wat de effectiviteit van de nazorg benadrukt zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De methode de Vreedzame school sluit aan bij de behoeften van onze leerlingen. Hoe overbruggen we meningsverschillen? Hoe lossen we conflicten op een goede manier op? Staan we open voor mensen die “anders” zijn dan wij? We voeden onze leerlingen op voor een democratische samenleving die gekenmerkt wordt door verschillen. Een samenleving waarin niet alleen rekenen en taal belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd is onze samenleving gebaat bij burgers die zich verantwoordelijk opstellen, die vaardig en vreedzaam om kunnengaan met verschillen en conflicten. En dat geldt ook voor de school: ook de school is gebaat bij actieve, zorgzame, initiatiefrijke en verantwoordelijke leerlingen. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee leerlingen en leerkrachten naar school gaan, maar zorgt ook voor een positief werkklimaat en daarmee voor een goed rendement. Voor scholen die vinden dat onderwijs ook betekent kinderen te helpen vormen tot ‘een goed mens’ is er de Vreedzame School. De school heeft een leerlingenraad. Leerlingen kunnen meedenken en meebeslissen over zaken die in de groepen aan de orde komen. LEES MINDER
Veilig
Vertrouwd
Gehoord en gezien
Wat is de werkwijze van de Vreewijkschool voor sociale ontwikkeling?
De Vreedzameschool, waartoe de Vreewijkschool behoort, streeft ernaar kinderen te leren op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen, constructief conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap, en open te staan voor verschillen tussen mensen. Het doel is een positief sociaal en moreel klimaat waarin kinderen zich veilig, gehoord en gezien voelen en prettig met elkaar en met de leerkrachten kunnen werken. Leerlingen worden opgeleid tot mediator en krijgen andere verantwoordelijkheden in de klas en in de school. Er is ook een leerlingenraad die meepraat over het schoolbeleid. Er is een kwaliteitskaart voor Burgerschap op de Vreewijkschool.
Welke registratievormen gebruikt de Vreewijkschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Vreewijkschool gebruikt Kijk!, Viseon, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Sociaal emotionele vragenlijst PCBO en enquêtes over het welbevinden van leerlingen.