Valentijnschool
Gijsingstraat 51
3026 RH Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
37.02
Spreiding
5.93

De schoolweging van Valentijn Rotterdam is 37,02 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, vrijwel gelijk aan het regionale gemiddelde (92.1%) en duidelijk boven de inspectienorm (85%). De school scoort hiermee consistent op kernvaardigheden, ondanks de hogere ondersteuningsbehoefte.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

34.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32% maar onder het regionaal gemiddelde (45.4%). Deze score reflecteert de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37.02) en onderstreept de noodzaak van het adaptieve onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

62.5% van de adviezen richt zich op vmbo-(g)t of hoger, met een opvallende concentratie in vmbo-k (21.67%) en vmbo-(g)t (18.33%). Het aandeel havo/vwo-adviezen (18.34%) ligt iets onder regionale peers (27.0%). Praktijkonderwijsadvies (2.5%) wijkt niet significant af van het landelijk beeld. Deze verdeling past bij de schoolweging en het Rotterdamse profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsValentijn RotterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76175.23167.86

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee maal per jaar worden de opbrengsten met het team gemonitord. Daarnaast is er minimaal 3 keer per jaar overleg van de ib-er met collega's individueel om de opbrengsten te bespreken. De analyses van deze opbrengsten worden verwerkt in de groepsplannen en leerling-overzichten, waarin onderwijsbehoeften worden beschreven. Deze onderwijsbehoeften worden gerealiseerd tijdens het onderwijsaanbod op maat. Leerlingen worden uitgedaagd meer uit zich zelf te halen dan aangegeven in de dagelijkse lesdoelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33.3% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), 55.1% op advies. Slechts 11.6% zit onder advies, wat het zorgvuldige adviesproces en doorstroombegeleiding bevestigt. Deze cijfers zijn opmerkelijk gezien de complexe populatie en benadrukken de onderwijskwaliteit.