
Schoolweging
De schoolweging van Theresia Rotterdam is 35,68 , met een spreiding van 6,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,27% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft de school de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Ook presteert zij beter dan het vergelijkingsgemiddelde (92,67%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Theresiaschool behaalt een streefniveau van 59,56%, ruim boven de signaleringswaarde van 32,8% en significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 46,92%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het (verder) ontwikkelen van taal- en rekenvaardigheden bij leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 37,5% havo, havo/vwo of vwo (vs. 45,61% landelijk). Een opvallend verschil is het lagere aandeel praktijkgericht advies (0% vs. 1,01% regio). De focus op doorstroom naar havo en vwo sluit aan bij de relatief hoge toetsscores en schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Theresia Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij gebruiken vanaf schooljaar 2021-2022 de IEP Lvs voor monitoren van de tussenresultaten. Analyse van deze toetsen, in combinatie met dagelijkse signaleringen (one-note) en resultaten vanuit het lvs van Gynzy, nieuwsbegrip en veilig leren lezen borgen een afgestemd vervolgaanbod.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
13,33% van de leerlingen presteert onder advies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Desondanks zit 26,67% boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat aansluit bij de schoolvisie op maatwerk en vroegtijdige signalering van potentieel.
Sociale ontwikkeling
Uit de afname van de sociale competentie observatielijst (Scol) blijkt dat de leerlingen in staat zijn zich de sociale competenties eigen te maken. Op de 3 bovengenoemde competenties scoren alle leerlingen 75% of hoger. De competenties waar op de Theresiaschool aan wordt gewerkt zijn o.a.: Ervaringen delen De leerlingen delen zowel positieve als negatieve ervaringen met elkaar. De leerlingen hebben plezier met elkaar. Aardig doen De leerlingen zijn in staat elkaar op een positieve manier te benaderen en zorg te dragen voor elkaar. Samen werken en doen Leerlingen zijn in staat om samen iets tot stand te brengen. Zij kunnen overleggen, afspraken maken en ideeën inbrengen. Een taak uitvoeren De leerlingen voeren verschillende taken op een positieve manier uit. Dit betreft o.a. schoolse taken en taken m.b.t. het huishouden, het huiswerk of het opruimen. Jezelf presenteren Leerlingen bewegen zich makkelijk onder de mensen en maakt zich kenbaar. Een keuze maken Leerlingen kunnen keuzes maken en bij hun beslissingen blijven. Leerlingen zijn in staat zelf een beslissing te nemen zonder zich (te veel) door andere leerlingen te laten leiden. Opkomen voor jezelf De leerlingen kunnen omgaan met weerstand, de leerlingen zijn in staat om voor zichzelf te zorgen en de leerlingen vragen op tijd hulp aan elkaar of de leerkracht. Omgaan met ruzie De leerlingen kunnen omgaan met een verschil van mening of een belangentegenstelling oplossen, zonder dat het leidt tot een knallende ruzie. Dit is het resultaat van een duidelijke visie (zie Profiel van de school)en een korte (wekelijkse) evaluatie m.b.t. het pedagogisch klimaat, het gerag van de leerlingen op school en het bijhouden van het aantal leerlingen dat extra zorg/ begeleiding nodig heeft om zich alle competenties eigen te maken. LEES MINDER
Jezelf Presenteren
Ervaringen delen
Omgaan met verschil van mening
Wat is de werkwijze van de Theresiaschool voor sociale ontwikkeling?
De Theresiaschool ziet veiligheid als een voorwaarde voor leren. De aanpak is beschreven in het Sociale Veiligheidsplan. Er wordt gezorgd voor een prettige, rustige en veilige sfeer. Kinderen worden gestimuleerd elkaar te helpen en aandacht voor elkaar te hebben. De basis is dat leerlingen 'gewoon' tegen elkaar doen. Pestgedrag wordt aangepakt door wederzijds inzicht te geven in het onderlinge gedrag. De kernwaarden van de PBS methodiek worden nog steeds onderschreven: het stimuleren van gewenst gedrag en dit zichtbaar en bespreekbaar maken, ook online gedrag. Kinderen leren ongewenst gedrag te melden bij een leerkracht waarbij ze zich veilig voelen. Riccardo van 't Oor is de vertrouwenspersoon, aandachtsfunctionaris en anti-pest coördinator. Sandra van Hasselt en Esther Koot zijn de veiligheidsfunctionarissen op het gebied van gebouw en BHV. Incidenten worden bijgehouden in het logboek in Parnassys. De Theresiaschool neemt deel aan de wijk-overleggen, georganiseerd door de Stadsmarinier, waar de veiligheid van de omgeving wordt besproken.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Theresiaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Theresiaschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.