
Schoolweging
De schoolweging van Tarcisius school is 23,85 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.37% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Mede hierdoor scoort de school beter dan 97.66% van de vergelijkbare scholen op deze cruciale basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 68.25% van de leerlingen dat het streefniveau voor rekenen en taal behaalt, overtreft de school zowel de eigen signaleringswaarde (58.9%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (67.66%). Dit reflecteert de effectieve differentiatie in lesprogramma's.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school profileert zich met een sterke theoretische focus: 27.66% vwo-advies (regio: 18.61%) en 21.28% havo/vwo-advies (regio: 10.93%). Toch blijft er aandacht voor praktische routes: 8.51% kreeg vmbo-b/k-advies, iets boven het regionaal gemiddelde (9.21%). De brede adviesrange sluit aan bij een spreiding van 5.98 in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Tarcisius school | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.76 | 175.23 | 176.26 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten vervullen een belangrijke rol in onze kwaliteitscyclus. Na de Cito M-toetsen analyseren wij met de vakcoördinatoren, IB en directie tot op individueel niveau de groei in vaardigheidsscores en referentieniveaus. Op basis daarvan passen we onze groepsplannen voor het 2e halfjaar aan. Vanzelfsprekend kijken we ook naar het welzijn van alle leerlingen op dat moment.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2.94% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.81%), terwijl 79.41% op niveau blijft. De focus op nauwgezette advisering en brugklasbegeleiding - zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel - draagt hieraan bij. De 17.65% die bovenadvies presteert, benadrukt het ontwikkelpotentieel dat de school weet aan te boren.
Sociale ontwikkeling
Onze VISIE Alleen met het hart op de goede plaats kom je er. In een snel veranderende maatschappij ontwikkelen kinderen zich naar een zelfstandig en volwassen mens. Een mens waarbij maatschappelijke en individuele normen en waarden goed op elkaar worden afgestemd met respect voor diversiteit en omgeving. Een mens met het hart op de goede plaats. Wij zien het als onze taak om de kinderen nieuwsgierig te maken en een basis te leggen voor een rol in de maatschappij. Wij geloven in de unieke capaciteiten van ieder kind. Daarbij is ons uitgangspunt dat elk kind uniek is, zichzelf kan zijn en dat elk kind zich binnen onze school gewaardeerd kan voelen. We zijn ervan overtuigd dat kinderen het best tot hun recht komen in een veilige, warme en betrokken omgeving. Onze MISSIE Samen het hart op de goede plaats brengen. Kinderen laten ontwikkelen tot zelfverzekerde, zelfstandige mensen en hun een solide basis meegeven om de volgende stap te kunnen zetten. Hart op de goede plaats brengen noemen wij dat. Door met een open blik naar onze kinderen te kijken, willen we zoveel als mogelijk maatwerk leveren op de onderwijsbehoefte van onze kinderen, zodat zij kunnen groeien binnen hun eigen mogelijkheden. Ons deskundig en betrokken team werkt iedere dag samen om een inspirerend en passend lesaanbod samen te stellen. Daarbij staan we altijd open voor nieuwe ontwikkelingen om het leerproces te verbeteren. Stem van de leerling In onze visie staat het kind centraal, samen met de ouder. Een kind kan pas het maximale uit zichzelf halen als de driehoek van kind-ouder-leerkracht samenwerkt. Dat kan alleen als we luisteren naar het kind zelf; hoe ziet een kind het eigen leerproces, wat wil het leren en hoe kunnen we dat samen bereiken. Voor de leerkrachten is deze informatie essentieel, omdat we ons dan ons onderwijsaanbod kunnen afstemmen op hoe een kind het beste leert en wat het nodig heeft. KiVa De Tarcisius is een KiVa school. Van de peuterspeelzaal tot en met groep 8 worden de regels en afspraken van KiVa doorleefd. Alle professionals (ook TSO medewerkers, gastdocenten en/of andere vrijwilligers) op de Tarcisiusschool zorgen voor een veilige omgeving voor de leerlingen. Wij zorgen voor de sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen in en om de school gedurende de lesdag. Onderdeel hiervan is ook ons gedragsprotocol ter voorkoming van ongewenst gedrag. Mocht dat toch gebeuren, dan wordt er adequaat gehandeld, geregistreerd en geëvalueerd op wat er de volgende keer beter kan. Wij zijn voortdurend bezig om preventief te handelen. Dit doen wij door voorspelbaar te zijn, eisen te stellen aan de omgang met elkaar en zelf het goede voorbeeld te geven. LEES MINDER
Samen fijn leren en spelen
Iedereen is uniek
Bevorderen eigenaarschap
Wat is de werkwijze van Tarcisius voor sociale ontwikkeling?
Tarcisius werkt met de KiVa-methode. Er zijn wekelijkse KiVa-lessen en twee keer per jaar wordt de KiVa-vragenlijst ingevuld. Vanaf groep 3 vullen kinderen ook een kind-vragenlijst in. Op basis van de resultaten worden een groepsanalyse en een schoolanalyse gemaakt, waarna een plan van aanpak per kind en/of per groep wordt opgesteld. In sommige groepen wordt gewerkt met leerKRACHT bordsessies, waarbij kinderen doelen leren opstellen, ook op sociaal gebied. De leerlingenraad denkt mee over schooldoelen. Tweejaarlijks wordt een tevredenheidsonderzoek afgenomen, waaraan de leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 deelnemen. In september, november en februari vinden start- en ontwikkelgesprekken plaats.
Welke registratievormen gebruikt Tarcisius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Tarcisius gebruikt KiVa en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Tarcisius?
Tarcisius gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.