
Schoolweging
De schoolweging van St. Michaël Rotterdam is 20,85 , met een spreiding van 4,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,6% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
80,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 68,3%. Dit laat zien dat de school succesvol uitdaagt tot hogere prestaties, mede dankzij het gepersonaliseerde onderwijsaanbod zoals omschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op theoretische leerroutes: 58,1% vwo-advies tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (2,7% vmbo-b/k vs. 9,5% regio), passend bij de leerlingenpopulatie. De combinatie havo/vwo (18,9%) benadrukt de doorstroomambitie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Michaël Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.76 | 175.23 | 182.16 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1-2 wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd met de methode Onderbouwd, een observatielijst voor de sociaal emotionele ontwikkeling en een screeningsinstrument voor motorische ontwikkeling. Met Onderbouwd heeft de school een beredeneerd aanbod voor de kleuters en wordt doelgericht gewerkt aan de ontwikkeling van de kinderen. De leerkracht creëert een omgeving waarin de kinderen zich spelenderwijs ontwikkelen. In de groepen 3 t/m 8 maken we gebruik van methode gebonden toetsen en het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Ook de sociaal emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met Leerling In Beeld. De resultaten van de toetsen worden in kaart gebracht en geanalyseerd door de leerkracht en de intern begeleiders. Tweemaal per jaar wordt er naar aanleiding van de resultaten een groepsplan, dan wel individueel plan voor de leerlingen vastgesteld. Wij wijzen erop dat het op de basisschool om veel meer gaat dan het behalen van hoge citoscores. De toetsen laten niet zien dat elk kind uniek en speciaal is. Aan cito zie je niet dat een kind een muziekinstrument bespeelt, dat een kind goed kan dansen, of mooie kunstwerken maakt. Ook geeft het niet aan hoe kinderen met elkaar omgaan, of ze vrienden hebben waar ze op kunnen rekenen of zelf een steun zijn voor anderen. Aan de getalletjes kan je niet zien of een kind zorgzaam, vrolijk, aardig, betrouwbaar of lief is. Ook kan je er niet aan aflezen hoe een kind tot de resultaten gekomen is. Kortom de citoscores zeggen wel iets, maar zeker niet alles! Als wij naar de kinderen kijken, nemen wij al die aspecten wel mee. Omdat ook deze aspecten van belang zijn voor de verdere ontwikkeling van het kind én zijn of haar geluk!
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,1% zit onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. De 71,2% die op advies presteert, reflecteert realistische advisering. De zorgvuldige procedure met ‘denkrichtingen’ in groep 7 en monitoring tot groep 9 blijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
Wij werken volgens de uitgangspunten van Vreedzaam. Dit is een aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming, waarbij de klas en de school beschouwd wordt als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen. LEES MINDER
Open staan voor verschillen
Verantwoordelijkheid
Betrokken bij elkaar
Wat is de werkwijze van St. Michaëlschool voor sociale ontwikkeling?
St. Michaëlschool streeft ernaar kinderen te leren op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen, constructief conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap en open te staan voor verschillen tussen mensen.
Welke registratievorm(en) gebruikt St. Michaëlschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
St. Michaëlschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.