School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring in Rotterdam

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring in Rotterdam

Current section: team
Nieuwe Ommoordseweg 30
3068 Rotterdam

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (22%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (22.3%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij SBO De Kring: Continuïteit van Onderwijs Gegarandeerd

Bij Speciaal Basisonderwijs De Kring streven we naar optimale continuïteit in het onderwijs voor uw kind. Mocht een leerkracht onverhoopt afwezig zijn wegens ziekte of andere persoonlijke omstandigheden, dan zetten wij direct alles op alles om voor een passende vervanging te zorgen. We begrijpen het belang van een stabiele leeromgeving en minimaliseren de impact van afwezigheid. Onze prioriteit is dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van een tijdelijke leerkrachtwissel. Indien directe vervanging niet mogelijk is, worden de leerlingen van de betreffende groep tijdelijk verdeeld over andere klassen. Dit waarborgt dat de lesuren zoveel mogelijk doorgaan zoals gepland. Uw kind blijft zo verzekerd van een gestructureerde dag. In uitzonderlijke situaties, waarbij geen andere oplossing haalbaar is, kan het voorkomen dat leerlingen eerder naar huis gaan. Dit gebeurt echter uitsluitend na zorgvuldig overleg met u, de ouders of verzorgers. Mocht u zelf geen opvang kunnen regelen, dan garanderen wij dat uw kind veilig en betrokken blijft op school. Uw betrokkenheid en de zorg voor uw kind staan bij ons voorop.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Burgerschapsonderwijs

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Deskundige Ondersteuning op SBO De Kring

5

Taal en Rekenen Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist
Leescoördinator

Toelichting van de school:

Op SBO De Kring bieden we extra ondersteuning voor taal en rekenen wanneer de basisondersteuning niet volstaat. De ondersteuning start in de klas met de leerkracht of onderwijsassistent. Dit kan extra uitleg, meer herhaling van lesstof, of een andere instructievorm omvatten. Als uw kind langdurig extra hulp nodig heeft, plaatsen we het in een intensief arrangement. Hierin krijgt uw kind meer van hetzelfde, met verwachte grotere opbrengsten per halfjaar, wat meer tijd en ruimte voor interventies creëert. Soms vindt extra begeleiding individueel of in kleine groepjes buiten de klas plaats. Hierbij zetten we de expertise in van onze reken-, lees-, of taalcoördinatoren, remedial teachers en intern begeleiders. Bij taalproblemen focussen we op spreken, luisteren, woordenschat en zinsopbouw. Dit doen we met extra uitleg, visueel materiaal, hardop denken en herhaald taalgebruik, ondersteund door de taalcoördinator of remedial teacher. Voor leesproblemen, die gepaard kunnen gaan met spelling, hanteren we het dyslexieprotocol. Uw kind krijgt meer oefentijd voor lezen en spellen, begeleid door de lees- of taalcoördinator of remedial teacher. Bij rekenproblemen, waaronder moeite met sommen, inzicht of automatiseren, bieden we gerichte begeleiding en hulpmiddelen, eventueel volgens het dyscalculieprotocol. Als de ondersteuning binnen het intensieve arrangement ontoereikend is, zoeken we externe expertise. In overleg met het samenwerkingsverband PPO Rotterdam betrekken we specialisten zoals dyslexie- en dyscalculiebehandelaars, speciaal onderwijsinstellingen (zoals Koninklijke Auris Groep), psychologisch/didactisch onderzoekers, en experts uit het speciaal onderwijs (cluster 3). Bij vermoedens van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) schakelen we een taalexpert van de Koninklijke Auris Groep in. Bij aanhoudende lees- en spellingproblemen, ondanks extra oefening, melden we uw kind aan bij de poortwachter Dyslexie voor mogelijke ambulante begeleiding. Ernstige rekenproblemen, zelfs na eerdere hulp, leiden tot een aangepast rekenprogramma, eventueel met ambulante begeleiding.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
School Maatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Op SBO De Kring bieden we ook extra ondersteuning voor de sociaal-emotionele ontwikkeling als de basisondersteuning tekortschiet. Als Kanjerschool gebruiken we het leerlingvolgsysteem KANVAS. Via tweejaarlijkse vragenlijsten voor leerlingen en leerkrachten identificeren we leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit systeem biedt concrete handvatten voor begeleiding. Situaties die extra hulp vragen zijn onder andere: onzekerheid, moeite met samenspelen, problemen met emotie-uiting, angst of overprikkeling. Binnen de school bieden we ondersteuning door middel van een maatjessysteem, individuele afspraken binnen groepsverband, een persoonlijk beloningssysteem, en kindgesprekken met de schoolmaatschappelijk werker (bijvoorbeeld gericht op mindset training). Als schoolinterne hulp ontoereikend is, zoeken we externe ondersteuning in overleg met de intern begeleider en schoolmaatschappelijk werker (SMWR Rotterdam). We zoeken dan naar passende interventies voor de specifieke hulpvraag. Voorbeelden van externe interventies zijn: kindgesprekken met bijvoorbeeld AllezKidz, kindtrainingen bij Indigo, of een traject via de Excelsior Foundation.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gedragsspecialisten SO De Piloot

Toelichting van de school:

Hoewel onze school structuur en veiligheid biedt, kan extra ondersteuning nodig zijn voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Situaties die extra hulp vragen zijn onder andere: snel afgeleid zijn, een langzamer werktempo, werkhoudingsproblemen, impulsiviteit of externaliserend gedrag. Binnen de school bieden we ondersteuning met individuele afspraken (zoals een time-timer of werkvermindering), een persoonlijk beloningssysteem, een aangepast dagprogramma met meer afwisseling, individuele RADAR afspraken, aangepaste schooltijden met zicht op opbouw, kindgesprekken met de schoolmaatschappelijk werker, en de expertise van SO De Piloot (orthopedagogen en gedragsspecialisten). Als de schoolinterne ondersteuning niet volstaat, zoeken we externe hulp in overleg met de leerkracht en intern begeleider. Passende interventies kunnen tijdelijke één-op-één begeleiding door een externe coach zijn (co-teaching) of doorverwijzing naar gespecialiseerde hulpverleners zoals kinderpsychiaters, klinisch psychologen of GZ-psychologen. Huisartsen, wijkteams of het Centrum voor Jeugd en Gezin kunnen hierbij assisteren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Cesartherapie
Motorische Remedial Teacher (MRT)

Toelichting van de school:

Bij uitdagingen in de motorische of lichamelijke ontwikkeling werken we samen met de Cesartherapeuten die binnen onze school actief zijn. Hun inzet wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Zij bieden begeleiding aan uw kind, buiten de klas en tijdens schooltijd, gericht op specifieke hulpvragen. Voorbeelden van situaties die ondersteuning vragen zijn: een onjuiste pengreep, moeite met het schrijven van letters, zelfstandig aankleden, evenwicht bewaren of prikkelverwerking. De ondersteuning kan gericht zijn op zowel de fijne als de grove motoriek. Cesartherapeuten adviseren ook over klasinterne ondersteuning, zoals schrijven in blokletters, gebruik van specifieke schrijfmaterialen, meer beweegmomenten, wiebelkussens of staand werken. Daarnaast kan onze gymleerkracht, als Motorisch Remedial Teacher (MRT), de motorische ontwikkeling van uw kind binnen de gymlessen ondersteunen. Zij kan ook de leerkracht adviseren over passende klasinterne ondersteuning.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Speciaal Basisonderwijs De Kring biedt geen specifieke extra ondersteuning aan op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Gymlokaal
Kooklokaal

Optimale Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op De Kring

Onze Visie op Leerlingondersteuning in Rotterdam

Speciaal Basisonderwijs De Kring in Rotterdam heet elk kind van harte welkom, mits de specifieke onderwijsbehoeften aansluiten bij ons uitgebreide ondersteuningsaanbod. We beoordelen per leerling de mogelijkheden, rekening houdend met individuele leer- en ontwikkelingsbehoeften. Ons onderwijs is gericht op leerlingen die baat hebben bij een kleinere groep en intensieve begeleiding om succesvol te kunnen participeren in het onderwijsproces. Dit geldt ook voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om didactisch te functioneren, of die specifieke zorg nodig hebben omdat ze niet op een regulier leerjaar kunnen functioneren. We bieden een veilige leeromgeving voor kinderen met diverse behoeften, waaronder hoogbegaafdheid, waar nodig met aangepaste lesmethoden. Ook leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, waaronder structurele één-op-één begeleiding voor sociale participatie, vinden bij ons de juiste aandacht. Voor leerlingen met fysieke of medische zorgvragen die verder gaan dan de standaard faciliteiten, bieden we gespecialiseerde ondersteuning. Dit omvat ook begeleiding voor leerlingen met een visuele beperking, auditieve uitdagingen, of complexe meervoudige problematiek. De Kring zet zich in voor een positief leerklimaat waarbij respect voor ieders achtergrond centraal staat. We verwerpen discriminatie actief en bevorderen een omgeving waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt, ongeacht afkomst, etniciteit, huidskleur, geslacht of geaardheid. In ons schoolplan 2024-2028 streven we naar groei en verbetering. We focussen op een maximale schoolomvang van 96 leerlingen, versterkte samenwerkingen voor talentontwikkeling, de implementatie van de Dynamische Schooldag en specifieke ondersteuning voor leerlingen met Nederlands als tweede taal en vermoedens van TOS (Taal Ontwikkelingsstoornis). Door deze gerichte aanpak willen we leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van werkhouding, gedrag en taal optimaal begeleiden, zodat zij zich volledig kunnen ontwikkelen binnen onze school. Ons doel is om doorstroming naar zwaarder speciaal onderwijs (cluster 2, 3 of 4) waar mogelijk te voorkomen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Zorg en Educatie: Kwaliteitszorg op SBO De Kring

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan 2024-2028?

Ons schoolplan 2024-2028 is gericht op groei en ontwikkeling. We streven ernaar om eind 2028 minimaal 85 leerlingen te verwelkomen, met een maximale capaciteit van 96 leerlingen verdeeld over zes groepen. Daarnaast zetten we in op structurele externe samenwerkingen die ons curriculum verrijken en bijdragen aan de talentontwikkeling van elke leerling. De implementatie van de Dynamische Schooldag ronden we eind 2028 af, wat zorgt voor een vernieuwende leeromgeving. Voor leerlingen met specifieke taalbehoeften, waaronder NT2-leerlingen en leerlingen met (een vermoeden van) TOS, ontwikkelen we een gespecialiseerde aanpak. Onze academische ambities zijn gericht op het behalen van 70% van de leerlingen op minimaal 1F niveau voor taal en rekenen, en 10% op 2F/1S niveau. Voor lezen mikken we op 75% op bijna 1F en 25% op 2F/1S niveau. Meer details over onze doelen op het gebied van rekenen, taal, burgerschap, inclusie en digitale geletterdheid vindt u in ons uitgebreide Schoolplan 2024-2028.

Hoe waarborgt SBO De Kring de kwaliteit van onderwijs en begeleiding?

De rol van de leerkracht is cruciaal voor het succes van uw kind. Wij investeren continu in de professionele ontwikkeling van ons team door middel van geplande studiedagen en individuele scholingstrajecten. Dit zorgt ervoor dat onze docenten optimaal zijn toegerust om aan de specifieke behoeften van onze leerlingen te voldoen. Binnen het speciaal basisonderwijs is een individuele benadering essentieel. We richten ons zowel op de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij we rekening houden met mogelijke faalervaringen van leerlingen. Een positief pedagogisch klimaat, waarin veiligheid, geborgenheid en duidelijkheid centraal staan, is hierbij van groot belang. Ons doel is het herstellen van eventuele ontwikkelingsachterstanden, het verminderen van belemmeringen en het aanleren van compensatiestrategieën. Voor elke leerling stellen we een persoonlijk ontwikkelingsperspectief op, met tussentijdse toetsing en evaluatie tweemaal per jaar. Deze aanpak is gedetailleerd beschreven in ons Zorgplan. Wij werken volgens de principes van handelingsgericht- en opbrengstgericht werken. De beleidsvoering en activiteiten worden in nauwe samenwerking met de ouders, vertegenwoordigd in de medezeggenschapsraad, tot stand gebracht en uitgevoerd.

Speciaal Basisonderwijs De Kring: Focus op Ontwikkeling

Toelichting van de school

Speciaal Basisonderwijs De Kring richt zich op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Onze aanpak is afgestemd op de individuele behoeften van elk kind, met als doel een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Hoewel we ons primair richten op specifieke leerbehoeften binnen het speciaal basisonderwijs, bieden we geen apart programma specifiek voor het 'jonge kind' in de zin van een voorschoolse opvang of peutergroep. Onze expertise ligt in het begeleiden van kinderen vanaf ongeveer 4 jaar binnen het basisonderwijs.

Veelgestelde vragen

Biedt SBO De Kring speciale programma's voor peuters of kleuters?

Speciaal Basisonderwijs De Kring is gespecialiseerd in het bieden van onderwijs aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben binnen de basisschoolleeftijd. Wij hebben momenteel geen specifiek programma dat gericht is op kinderen onder de basisschoolleeftijd, zoals een peuterspeelzaal of kleuterklas. Onze focus ligt op het leveren van op maat gemaakte educatieve oplossingen voor leerlingen die baat hebben bij speciaal basisonderwijs.

Met welke externe partijen werkt SBO De Kring samen voor de jongste leerlingen?

Op dit moment onderhoudt Speciaal Basisonderwijs De Kring geen specifieke samenwerkingsverbanden met externe partijen gericht op een programma voor het jonge kind. Onze samenwerkingen zijn voornamelijk gericht op het versterken van onze kernexpertise binnen het speciaal basisonderwijs. We werken nauw samen met zorgprofessionals en onderwijsdeskundigen om de best mogelijke begeleiding te garanderen voor onze leerlingen.
Team | School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring in Rotterdam | [2025] Schoolregister