Pluspunt
Maria Wesselingstraat 14
3065 GA Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
32.33
Spreiding
6.78

De schoolweging van Pluspunt is 32,33 , met een spreiding van 6,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.10% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de school minimaal vereiste vaardigheden succesvol overdraagt, zelfs bij leerlingen met een risicoprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 56.38% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert Pluspunt significant boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 41.2%. Dit duidt op effectieve basisondersteuning in taal en rekenen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie met een schoolweging van 32.33.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: aanzienlijk vwo-percentage (20% vs 18.6% vergelijkbare scholen) naast relatief hoge praktijkgerichte uitstroom (6.67% vmbo-b/k vs 4.04% vergelijkbaar). De verhouding theoretisch/praktisch (23.33% vmbo-k/gt vs 5.64% regio) reflecteert mogelijk adaptief adviesbeleid voor een diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPluspuntGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76175.23176.35

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar nemen wij de toetsen af van het Cito leerlingvolgsysteem. Hiermee vergelijken wij waar wij staan ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De toets uitslagen worden op school besproken met het hele team. Leerkrachten geven aan wat de uitslagen zijn en wat ze hebben gedaan om dat resultaat te behalen. De gegevens worden na elke toets verwerkt in een didactisch handelingsplan. Per kind wordt hierin beschreven wat de aanpak voor de komende periode zal zijn, afhankelijk van de vorderingen die het kind heeft laten zien. Dit plan wordt besproken met de Intern Begeleider die verantwoordelijk is voor de leerlingzorg op school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

30.56% van de leerlingen presteert boven advies (vs 25.27% landelijk), bewijs van goede doorstroombegeleiding. Het hoge 'op advies'-percentage (52.78%) sluit aan bij het zorgvuldige adviesproces in complexe situaties. De onderadvisering (16.67%) vraagt aandacht, maar blijft binnen acceptabele marges gezien de schoolweging.

Sociale ontwikkeling

Pluspunt is een school voor Passend Onderwijs. De leerlingen zijn heel divers. Op Pluspunt zitten kinderen met een lichamelijke beperking, leerlingen die meer aan kunnen dan de reguliere stof, leerlingen die extra aandacht nodig hebben op cognitief gebied, etc. Dit zorgt ervoor dat kinderen leren dat iedereen anders is, dat iedereen op zijn eigen wijze uniek mag zijn. Het motto is; "iedereen is anders en anders is gewoon". De methode van de Kanjertraining helpt hierbij. LEES MINDER

Vertrouwen en veiligheid

Rust

Wederzijds respect

Wat doet Pluspunt aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Pluspunt werkt met de Kanjertraining, die een vaste plek heeft in het weekprogramma. Alle leerkrachten volgen cursussen voor de Kanjertraining en er is een Kanjercoördinator binnen de school. De Kanjertraining heeft een preventief en een curatief doel. Er wordt structureel gewerkt aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden, de sociale interactie en besteden we veel aandacht aan normen en waarden en conflicthantering. De Kanjertraining streeft ernaar om vertrouwen en veiligheid in de klas te bevorderen, sociale vaardigheden te versterken, verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en conflicten aan te leren, bewustwording van de eigenheid te creëren, verantwoordelijkheid te leren nemen, actief burgerschap en sociale integratie te bevorderen en ouderbetrokkenheid te versterken. Bij voldoende belangstelling kunnen leerlingen op openbare basisscholen een uur per week onderwijs krijgen in een godsdienstige of levensbeschouwelijke stroming via het Centrum voor Vormingsonderwijs. Er kan gekozen worden voor Vormingslessen vanuit een specifieke levensbeschouwing (boeddhistisch, hindoeïstisch humanistisch, islamitisch, joods, katholiek of protestants vormingsonderwijs) of Vormingslessen waarbij vakleerkrachten uit diverse levensbeschouwingen gezamenlijke lessenseries verzorgen. Burgerschapsvorming heeft een vaste basis in het dagelijkse onderwijs. Er wordt aandacht besteed aan de sociale omgang, spelen en werken met elkaar, elkaar helpen en respect hebben voor anderen en onze omgeving. Dit is zichtbaar in het dagprogramma, waarbij de Kanjertraining en wereldoriëntatie een vaste plek hebben. Leraren en leerlingen werken met iedereen samen, ongeacht de culturele of sociale achtergrond. De school is een ideale oefenplaats voor democratie en het omgaan met verschillen. Leerlingen leren hoe ze actief mee kunnen doen in een democratische cultuur. Zo denken leerlingen mee over de regels in de klas, nemen leerlingen mee aan discussies en worden er lessen over debatteren gegeven, hun eigen mening te uiten en ook naar anderen te luisteren en de mening van een ander te accepteren. We praten met leerlingen over de actualiteit. Dit gebeurt op natuurlijke wijze na/tijdens een nieuwsbegrip les, maar ook bij het kijken van het jeugdjournaal. Ook besteden we aandacht aan mediawijsheid. Pluspunt is een actieve betrokkene bij de samenleving en zo zorgen we ervoor dat leerlingen kunnen opgroeien tot wereldburgers. We zien onze leerlingen graag als zelfbewuste en participerende burgers. Er is sprake van passend onderwijs, wanneer dit mogelijk is. Alle leerlingen zijn welkom en kinderen met een lichamelijke beperking hebben de mogelijkheid om regulier onderwijs te volgen. We leggen op een positieve manier nadruk op de verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen, en besteden we aandacht aan het feit elke leerling zich op zijn eigen manier ontwikkelt Ook willen we dat leerlingen zich medeverantwoordelijk voelen voor de eigen ontwikkeling en die van een ander.

Hoe registreert Pluspunt de sociale opbrengsten?

Pluspunt gebruikt de observatielijst van de Kanjertraining om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden gebruikt Pluspunt voor sociaal-emotioneel leren?

Pluspunt gebruikt Alles Kidzzz en Kanjer trainingen als methoden voor sociaal-emotioneel leren.