
Schoolweging
De schoolweging van Oranjeschool voor Basisonderwijs is 38,12 , met een spreiding van 5,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt ver boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (92.67%). De resultaten tonen aan dat vrijwel alle leerlingen essentiële basisvaardigheden beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft de inspectienormen ruimschoots: 69.08% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegenover een signaleringswaarde van 31.7%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 44.71% en benadrukt de onderwijskwaliteit, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 38.12).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen leggen nadruk op theoretische routes: 30.77% van de leerlingen krijgt een vwo-advies (vs. 18.61% landelijk) en 15.38% havo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage 'vmbo-(g)t'-adviezen (30.77%), wat past bij de Rotterdamse context. Praktijkonderwijs (2.5%) blijft beperkt, wat de academische focus onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Oranjeschool voor Basisonderwijs | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elk jaar worden in januari en juni in alle groepen landelijk genormeerde toetsen afgenomen. De Oranjeschool gebruikt hiervoor het leerlingvolgsysteem van IEP (IEP-LVS). Met deze resultaten kunnen we de prestaties van alle leerlingen op korte en lange termijn volgen. Met deze informatie zijn groepsleraren in staat om voor leerlingen het juiste onderwijsaanbod te plannen en te interveniëren waar nodig. De toetsgegevens geven de school daarnaast inzicht in de prestaties op groeps- en schoolniveau. Door een vergelijking met andere scholen en de gemiddelde scores weet de school of de resultaten op het gewenste niveau liggen. De Oranjeschool streeft naar gemiddelde groepsresultaten minimaal op het niveau van het landelijk gemiddelde. Vier keer per jaar bespreken en evalueren de leraren de doelstellingen en vorderingen met de intern begeleider(s). Naast de cognitieve vakken wordt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind gemeten via Vensters en via de module sociaal-emotioneel in het IEP-LVS. Om kinderen te signaleren die meer- of hoogbegaafd zijn, maken wij gebruik van het Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
38.1% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies – een percentage dat 12.8 procentpunt hoger ligt dan landelijk (25.27%). Slechts 9.52% zit onder advies (vs. 11.81% landelijk). Deze cijfers reflecteren een nauwkeurige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in de Rotterdamse Overstaproute.
Sociale ontwikkeling
Het pedagogisch handelen van onze leraren bepaalt de mate waarin kinderen zich veilig, ondersteund en uitgedaagd voelen. Een goed pedagogisch klimaat wordt gekenmerkt door een prettige, ontspannen sfeer waarbij kinderen op een positieve wijze worden aangesproken en zich op hun gemak voelen in de groep. We reageren alert en adequaat bij pestproblemen en zorgen ervoor dat kinderen zich veilig en gerespecteerd voelen door de inbreng van kinderen te respecteren en te bevorderen dat kinderen naar elkaar luisteren. Ongewenst gedrag wordt zoveel mogelijk voorkomen door gebruik te maken van duidelijke gedrags- en omgangsregels en een benadering met positieve verwachtingen, complimenten, bemoediging en uitdaging. De school is verantwoordelijk voor het pedagogisch klimaat in de groepen. Contact met ouders bij opvallende situaties is van belang om snel te kunnen reageren. We vinden het belangrijk om ouders snel op de hoogte te stellen van bijzonderheden en stellen hun interesse in de aanpak op school op prijs. LEES MINDER
Kinderen zijn (sociaal) veilig
We bekrachtigen gewenst gedrag
Wat is de werkwijze van de Oranjeschool voor Basisonderwijs op het gebied van sociale ontwikkeling?
Vanaf 2020-2021 maakt de Oranjeschool voor Basisonderwijs gebruik van de methodiek en gedachtegang van Positive Behavior Support (PBS). De implementatie van deze methode duurt drie schooljaren. Er wordt data verzameld over gedrag en interventies, en er wordt intensief samengewerkt. Dit past binnen de kernwaarden van de school: rust, veiligheid, samenwerking en betrokkenheid. De school wil kinderen graag positief sturen in het gewenste gedrag. Problemen worden opgelost, kinderen helpen elkaar en pesten wordt aangepakt. De school heeft een gedragsspecialist en anti-pestcoördinator die, indien nodig, het pesten bespreken en oplossen aan de hand van het anti-pestprotocol. Ernstige gevallen van pesten of bedreigingen worden gemeld in het incidentregistratiesysteem. De Oranjeschool gebruikt Classdojo als beloningssysteem, waarbij het prijzen van gewenst gedrag het meest effectief is.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Oranjeschool voor Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Oranjeschool voor Basisonderwijs gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Vensters vragenlijst, Sociaal-emotionele module uit IEP-LVS.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Oranjeschool voor Basisonderwijs?
De Oranjeschool voor Basisonderwijs gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS).