Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek in Rotterdam

Het team van Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek in Rotterdam

Current section: team
Abeelweg 225
3053 Rotterdam

Zie hier hoe het team van Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.3%)
Man (8.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.1%)
45-55 jaar (30.4%)
55-65 jaar (8.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.6%)
Direct ondersteunend personeel (17.4%)
Indirect ondersteunend personeel (8.7%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs Gewaarborgd

Bij Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten we ons volledig in om de lesgroep intern op te vangen. Dit betekent dat we de leerlingen zoveel mogelijk bij andere klassen onderbrengen. Ons doel is om het naar huis sturen van groepen te allen tijde te voorkomen. Meestal is deze interne oplossing van tijdelijke aard en geldt deze slechts voor één dag, zodat de leerlingen zo min mogelijk onderwijs missen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Burgerschapsonderwijs Iedere BOOR-school is een burgerschapsacademie Wij leiden kinderen op tot de burgers van morgen. Geen betere plek in Nederland om op te groeien tot een wereldburger dan in regio Rotterdam. Openbare scholen zijn kleine samenlevingen op zichzelf; een samensmelting van persoonlijkheden, opvattingen en levensovertuigingen, waar diversiteit - in de breedste zin van het woord - zichtbaar en vanzelfsprekend is.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Montessorischool Tuinstad Schiebroek

5

Taal en Rekenen: Versterk Fundamentele Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Montessori Rekenspecialist
Montessori Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek excelleren we in het bieden van gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen. Al onze leerkrachten zijn extra getraind in Montessori-didactiek en materialen, wat zorgt voor een diepgaande beheersing van de lesstof. Onze school werkt nauw samen met het samenwerkingsverband PPO, waarvoor één dagdeel per week een maatschappelijk werker aanwezig is. Deze samenwerking garandeert een brede aanpak van leerlingondersteuning. Daarnaast faciliteert onze school een wekelijkse aanwezigheid van een logopedist. Deze nabijheid bevordert een directe en effectieve samenwerking, wat essentieel is voor de taalontwikkeling van onze leerlingen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Binnen het Montessori-onderwijs op onze school staat de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. Wij geloven dat kinderen pas optimaal tot leren komen wanneer zij zich veilig en prettig voelen. Ons team, inclusief de intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid, zoekt continu naar passende interventies om het welzijn van elke leerling te bevorderen. We zetten ons in voor een positieve en ondersteunende leeromgeving. De aanwezigheid van een maatschappelijk werker, een dagdeel per week via het PPO, versterkt onze capaciteit om leerlingen met sociaal-emotionele uitdagingen effectief te begeleiden. Deze samenwerking is een belangrijk onderdeel van onze integrale zorg.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde leerkrachten voor gymnastiek, muziek, drama en andere expressieve vakken zetten diverse werkvormen in om gedrag, werkhouding en taakaanpak te stimuleren. Zij werken gericht met individuele leerlingen en kleine groepjes. Een ervaren remedial teacher is beschikbaar voor gerichte ondersteuning, afhankelijk van de zorgindicatie van leerlingen. Via onze zorgroute wordt beoordeeld welke leerlingen baat hebben bij deze extra begeleiding. Daarnaast zet onze 'buitenmeester' bewegend leren in met kleine groepen in de buitenlucht. Dit stimuleert niet alleen de fysieke activiteit, maar ook de concentratie en taakaanpak van de leerlingen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Gymnastiek

Toelichting van de school:

Onze toegewijde vakdocent gymnastiek beschikt over uitgebreide expertise op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling. Door een persoonlijke benadering zorgt hij ervoor dat elke leerling optimaal wordt uitgedaagd en ondersteund. De lessen gymnastiek zijn ontworpen om niet alleen de fysieke vaardigheden te verbeteren, maar ook om een positieve houding ten opzichte van bewegen en sport te ontwikkelen. Deze gespecialiseerde begeleiding draagt bij aan de algehele ontwikkeling en het zelfvertrouwen van onze leerlingen, zowel binnen als buiten het klaslokaal.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV

Toelichting van de school:

Veiligheid en welzijn zijn prioriteit op Montessorischool Tuinstad Schiebroek. Al onze medewerkers volgen een verplicht BHV-trainingsprogramma, dat elke twee jaar wordt herhaald. Dit programma omvat zowel trainingen in Eerste Hulp bij Ongelukken (EHBO) als in brandpreventie en -bestrijding. Zo zijn onze medewerkers altijd voorbereid om adequaat te handelen in noodsituaties. Deze continue training garandeert een veilige leeromgeving waarin zowel leerlingen als personeel zich beschermd voelen en weten dat er professionele hulp beschikbaar is wanneer dat nodig is.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Handvaardigheidlokaal

Ontdek Onze Ondersteuning: Passend Onderwijs voor Elk Kind bij Montessorischool Tuinstad Schiebroek

Gedetailleerde Uitleg over Educatieve Ondersteuning op Maat

Montessorischool Tuinstad Schiebroek biedt een inspirerende leeromgeving voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Met onze speciaal opgeleide Montessorikrachten en een rijke, voorbereide omgeving, garanderen we een solide en liefdevolle basisschoolervaring. Onze aanpak is individueel, waardoor onze leerkrachten perfect zijn afgestemd op de unieke behoeften van elk kind. Mochten we als school toch specifieke expertise nodig hebben, dan schakelen we de ondersteuning van PPO (Passend Primair Onderwijs) in. PPO staat voor een inclusieve benadering, waarbij elk kind recht heeft op kwalitatief goed onderwijs, inclusief kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Het doel is om zoveel mogelijk leerlingen te laten participeren in reguliere basisscholen in de buurt. Dit vergroot hun kansen op maatschappelijke integratie en succes in het vervolgonderwijs. Sinds 1 augustus 2014 dragen alle schoolbesturen de zorgplicht om voor ieder kind een passende onderwijsplek te realiseren, zelfs als er extra ondersteuning vereist is. Indien de eigen school hierin tekortschiet, biedt de school hulp bij het vinden van een alternatieve, passende onderwijsplek. Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO) Rotterdam zorgt ervoor dat basisscholen in Rotterdam effectief samenwerken om het onderwijs en de benodigde extra ondersteuning voor uw kind optimaal te organiseren. Ouders en verzorgers zijn hierbij nauw betrokken. Ouders dienen hun kind tijdig aan te melden, idealiter tussen de leeftijd van 2 en 3 jaar. Bij de aanmelding is het essentieel om eventuele extra ondersteuningsbehoeften van uw kind te melden bij de directie; dit noemen we de informatieplicht. Dit helpt ons om de aanmelding correct te verwerken en te onderzoeken of we aan de onderwijsbehoeften van uw kind kunnen voldoen. Na aanmelding heeft de school zes weken de tijd om een beslissing te nemen, met een mogelijke verlenging van vier weken. Als we constateren dat we uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden, werken we samen met u en de contactpersoon van het samenwerkingsverband om een geschikte school in de omgeving te vinden. Meer details over de zorgplicht vindt u op de website van PPO Rotterdam. Bij inschrijving garanderen wij een passende onderwijsplek voor uw kind. Alle Rotterdamse basisscholen bieden dezelfde basisondersteuning, gedefinieerd via: https://www.pporotterdam.nl/wp-content/uploads/2020/10/uitwerking-basisondersteuning-april-2016-update-maart-2020.pdf. Scholen kunnen dit aanvullen met extra ondersteuningsvormen, vastgelegd in een schoolondersteuningsprofiel. Ontwikkelingsperspectief (OPP): Indien tijdens de schoolloopbaan van uw kind extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband nodig is, of als uw kind een individuele leerlijn volgt voor een specifiek vak, stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit gebeurt binnen zes weken na inschrijving, definitieve plaatsing of start van de extra ondersteuning. Het OPP bevat gezamenlijk vastgestelde doelen en wordt minimaal jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld tijdens een overleg. Het document beschrijft belemmerende en bevorderende factoren en het verwachte uitstroomniveau naar het vervolgonderwijs. Het doel is om de capaciteiten van uw kind optimaal te ontwikkelen. U als ouder wordt hier nauw bij betrokken en er moet overeenstemming zijn over het plan. Het OPP wordt pas definitief na uw instemming en ondertekening van het uitvoeringsplan. Bij wijzigingen wordt het OPP opnieuw voorgelegd ter ondertekening. Onze schoolcontactpersoon vanuit PPO is Glenda van Deutekom. De ouderfunctionaris van PPO die onze school ondersteunt is Selma Bektas. Voor meer informatie over het samenwerkingsverband verwijzen we u naar https://www.pporotterdam.nl/.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Uitstekende Kwaliteitszorg en Ambitieus Schoolplan bij Montessorischool Tuinstad Schiebroek

Wat Zijn de Kernambities van Ons Vierjarige Schoolplan?

Ons schoolplan is de leidraad voor onze ontwikkeling en bevat concrete doelstellingen voor een periode van vier jaar. Jaarlijks vertalen we deze ambities naar een gedetailleerd jaarplan, waarin we de voortgang bewaken en waar nodig bijsturen. Onze belangrijkste ambities zijn gericht op vijf pijlers: 1. **Onderwijskundige Verbeteringen**: We zetten vol in op een kwaliteitsimpuls voor zowel rekenonderwijs als het Montessorilees- en spellingonderwijs in de onderbouw. 2. **Veilige Leeromgeving**: We integreren mediawijsheid in ons curriculum en stellen protocollen op voor social media. Jaarlijks controleren we onze ARBO-protocollen en afspraken om de veiligheid te waarborgen. 3. **Positief Pedagogisch Klimaat**: De implementatie van ons zorgplan en de verdere intensivering van het maatjesproject dragen bij aan een stimulerende en ondersteunende schoolcultuur. 4. **Continue Kwaliteitsontwikkeling**: We werken aan procesbeschrijvingen voor onderwijszaken, leiden interne coaches op en zetten deze in. Regelmatige intervisie en actieve werk- en expertgroepen zorgen voor structurele kwaliteitsverbetering. 5. **Deskundig Personeelsbeleid**: Alle teamleden beschikken over een Montessoridiploma en alle groepen worden begeleid door bevoegd en deskundig personeel. Collegiale consultatie is een vast onderdeel van onze werkwijze, aangevuld met een wekelijkse dubbele personeelsbezetting in de groepen.

Hoe Realiseren Wij Onze Educatieve Doelen?

Wij werken doelgericht en planmatig en reflecteren continu op onze aanpak om onze ambitieuze doelen te bereiken. Deze voortdurende evaluatie stelt ons in staat om tijdig bij te sturen. In nauwe samenwerking met het managementteam, de bovenschools directeur en de medezeggenschapsraad monitoren we de voortgang. Dit gezamenlijke proces zorgt ervoor dat we flexibel kunnen inspelen op ontwikkelingen en de kwaliteit van ons onderwijs blijven optimaliseren.

Montessori Onderwijs voor Jonge Kinderen in Rotterdam: Een Sterke Start

Toelichting van de school

Ontdek het unieke Montessori onderwijs voor jonge kinderen op Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek in Rotterdam. Wij bieden een stimulerende omgeving waar kinderen leren door spelend te ontdekken. Onze kleuterklassen zijn ingericht volgens de principes van Maria Montessori. Hierbij staat 'spelend beredeneerd leren' centraal. Onze ervaren leerkrachten begeleiden uw kind actief, met aandacht voor zowel spel als leerontwikkeling. Dit moedigt kinderen aan om zelfstandig stappen te zetten in hun groei. We werken met de leerdoelen van Parnassys, geïntegreerd in betekenisvolle activiteiten en thema's. Uw kind ontwikkelt spelenderwijs taalvaardigheden, rekenkundig inzicht, fijne motoriek en sociale vaardigheden. De nadruk ligt op een brede ontwikkeling, inclusief emotionele groei en zelfstandigheid. Rotterdam en BOOR zetten zich in voor kwaliteitsonderwijs aan kleuters. Onze school volgt dit nieuwe kwaliteitskader om een solide basis voor de toekomst te garanderen. De overgang van peuterspeelzaal naar basisschool wordt soepel geregeld. We werken nauw samen met kinderopvangorganisaties, zoals Stichting Norlandia, voor een naadloze doorlopende leerlijn. Het inpandige karakter van de kinderopvang versterkt deze samenwerking. Bij inschrijving ontvangen wij, met uw toestemming, het Rotterdams Overdrachtsdocument en observatiegegevens. In combinatie met de informatie die u deelt tijdens de intake, krijgen wij een compleet beeld van de behoeften van uw kind. Dit zorgt voor een prettige start in groep 1. In de kleuterklassen gebruiken we naast Montessori-materiaal diverse thema's. Deze themaweken bereiden kinderen voor op de middenbouw door een uitdagende en leerrijke omgeving. We werken thematisch en planmatig aan vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze groepen 1 en 2 zijn gemengd, wat betekent dat kinderen van verschillende leeftijden samen leren. Ze leren van en met elkaar, terwijl leerkrachten de ruimte krijgen om elk kind individueel te begeleiden op basis van persoonlijke leerbehoeften. De ontwikkeling van uw kind volgen we continu via het observatie- en registratiesysteem van Parnassys. Gedurende het hele schooljaar observeren we dagelijks en noteren we belangrijke ontwikkelingen. Dit stelt ons in staat om ons onderwijsaanbod optimaal af te stemmen op de voortgang van uw kind. Een soepele overgang naar groep 3 is ons doel. Kinderen die vóór 1 januari in groep 1 starten, stromen doorgaans door naar groep 3. We beoordelen echter per kind of de sociaal-emotionele ontwikkeling en leerrijpheid passen bij deze stap. Soms is het verlengen van de kleuterperiode beter voor de totale ontwikkeling. In geval van twijfel over de doorstroom naar groep 3, voeren we open gesprekken met u als ouders. Samen beslissen we wat het beste is voor uw kind. Bij een verschil van inzicht is het advies van de school leidend, om een weloverwogen keuze te maken.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Onze school biedt een rijk en geïntegreerd programma voor jonge kinderen binnen het reguliere kleuteronderwijs, met een sterke focus op Montessori-pedagogiek en thematisch leren. Er is geen apart 'extra' aanbod buiten dit omvattende programma.

Met welke kinderopvangpartners werkt de school samen voor het programma voor jonge kinderen?

Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek onderhoudt een nauwe samenwerking met Stichting Norlandia om een naadloze overgang en doorlopende leerlijn voor jonge kinderen te waarborgen.

Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek onderhoudt een nauwe samenwerking met Stichting Norlandia om een naadloze overgang en doorlopende leerlijn voor jonge kinderen te waarborgen.

Team | Openbare Montessorischool Tuinstad Schiebroek in Rotterdam | [2025] Schoolregister