
Schoolweging
De schoolweging van Eduard van Beinum is 24,12 , met een spreiding van 6,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,3% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. De school borgt hiermee een stevige basiskwaliteit, passend bij het kleinschalige onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 39,1% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 17,4% havo/vwo-advies. VMBO-adviezen zijn relatief laag (4,35% vmbo-k), wat past bij de lage schoolweging. Toch is er aandacht voor diversiteit: 8,7% van de oud-leerlingen presteert boven advies in het VO.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Eduard van Beinum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De resultaten (midden en eind) worden 2x per jaar met het team besproken. Daarnaast wordt het uitgebreid geanalyseerd door zowel de leerkrachten als de intern begeleider. Ook de directie is hierbij betrokken. Op basis van de analyse worden groepsplannen opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), dankzij zorgvuldige advisering en monitoring via het IEP-leerlingvolgsysteem. Een opvallende 17,4% stroomt door boven advies, wat aansluit bij de focus op executieve functies en doorzettingsvermogen in het onderwijsprogramma.
Sociale ontwikkeling
Wij stimuleren het zelfvertrouwen bij kinderen rondom hun eigen ontwikkeling. Op de Eduard van Beinum worden kinderen niet met andere kinderen vergeleken maar met zichzelf: leerkrachten geven kinderen inzicht in waar ze staan en hoe ze verder komen. Leerkrachten weten bovendien welke werkvormen ze moeten gebruiken om de betrokkenheid van kinderen bij de lessen te stimuleren. Zo kunnen kinderen meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling. De leerkracht past het onderwijs aan aan verschillende niveaus binnen de groep. Zo zorgt de Eduard van Beinum ervoor dat alle leerlingen vanuit de verbondenheid met hun groep werken aan een optimale beheersing van de basisvakken. Het onderwijs in de basisvakken wordt aangevuld met een rijk, aanvullend aanbod in projecten of cursussen. Zo zorgt Eduard van Beinum er ook voor dat kinderen zich breed kunnen ontplooien. LEES MINDER
Stimuleren zelfvertrouwen
Omarmen diversiteit
Persoonlijke ontwikkeling
Wat is de werkwijze van openbare basisschool Eduard van Beinum voor sociale ontwikkeling?
Openbare basisschool Eduard van Beinum is een burgerschapsacademie die kinderen opleidt tot burgers van morgen. Burgerschapsvorming heeft een vaste plek in het dagelijkse onderwijs. Er wordt aandacht besteed aan sociale omgang, respect voor elkaar en de omgeving. Kinderen leren over de wereld en de maatschappij en hoe ze hieraan een positieve bijdrage kunnen leveren. De leerlingenraad geeft leerlingen de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op beslissingen binnen de school. De dialoog wordt gebruikt om leerlingen te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan in een open en veilig klasklimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt openbare basisschool Eduard van Beinum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool Eduard van Beinum gebruikt IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.