OBS Kasteel Spangen in Rotterdam - Resultaten

OBS Kasteel Spangen
Nicolaas Beetsstraat 4
3027 AR Rotterdam

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
35.93
Spreiding
5.89

De schoolweging van Kasteel Spangen is 35,93 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score onderstreept het succes van de intensieve focus op taal- en leesonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.

Fundamenteel niveau

Score: 96.2962%

Streefniveau

48,5% van de leerlingen bereikt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32,8%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie en benadrukt de effectiviteit van de differentiatie in de bovenbouw, met name voor executieve functie-ontwikkeling.

Streefniveau

Score: 48.5185%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een divers beeld: 17,95% vmbo-k en 12,82% vmbo-b, tegenover 12,82% havo/vwo en 5,13% vwo. Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' advies (20,51%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Vergeleken met vergelijkbare scholen (18,61% vwo-regio) ligt het aandeel theoretische adviezen lager, wat past bij de schoolweging.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont een groei van 7% in begrijpend lezen tussen groep 7 en 8. Deze vooruitgang sluit aan bij het nieuwe leesprogramma 'Dialogisch Lezen', geïntroduceerd in 2022. De school presteert hiermee beter dan 82% van de scholen met vergelijkbare schoolweging.

ToetsKasteel SpangenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ontwikkeling van leerlingen Ontwikkeling van de leerlingen ‘schoolse vakken’, leerlingvolgsysteem, CiTO- en IEP-Eindtoets. Van alle leerlingen houden wij nauwkeurig hun ontwikkeling bij. Hiervoor nemen wij een aantal keren per jaar toetsen af voor de basisvakken zoals taal en rekenen. Met name de Cito-toetsen van spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en wiskunde geven ons informatie over de ontwikkeling van het niveau van het kind. Hiermee kunnen wij ons onderwijs beter afstemmen op de individuele leerling De toetsuitslagen worden in het team en met de Intern Begeleider bestudeerd en besproken. Ze worden gebruikt als uitgangspunt voor verder lesgeven. De resultaten van de CiTO-toetsen in de groepen 6 en 7 geven een goede voorspelling voor de verwijzing naar het voortgezet onderwijs. De leerkrachten volgen de leerlingen nauwkeurig in hun reken-, taal- en lees-ontwikkeling en bekijken dagelijks of ze de lesstof begrepen hebben. Leerlingen die de nieuwe leerstof snel begrijpen kunnen met minder instructie en minder oefening toe. Zij krijgen in de vrijgekomen tijd wat moeilijker opdrachten. Leerlingen die de leerstof niet zo snel begrijpen krijgen een wat langere uitleg en oefenen samen met de leerkracht de leerstof zodat ook zij aan het einde van de les het doel van de les hebben bereikt. Na ieder afgerond blok/thema krijgen de kinderen een (methode gebonden) toets, waaruit blijkt of de leerling de leerstof beheerst of dat extra oefening of uitleg nodig is. In het rapport van uw kind vindt u de aangeboden lesdoelen van de afgelopen periode, waarbij aangegeven is of de leerling de doelen behaald heeft of nog niet. Hierbij geven wij geen cijfers op het rapport. De resultaten van de CiTO-toetsen worden in grafieken en niveaus weergegeven zodat u ook goed de ontwikkeling van uw kind kunt zien, daarbij krijgt u uitleg tijdens het rapportgesprek als u dat wenst. Wij nodigen u uit voor: een kennismakingsgesprek en drie rapportgesprekken. Ontwikkeling van leerlingen, o.a. sociaal emotioneel, leerlingvolgsysteem Naast de CiTO-toetsen voor de cognitieve vakken volgen we de leerlingen ook in hun sociaal- emotionele ontwikkeling. Daarvoor maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem KINDBEGRIP. Zo kunnen we nauwgezet volgen of een kind op dit gebied zich goed ontwikkelt of dat er hulp nodig is. De resultaten van alle toetsen zetten wij in ons digitale administratiesysteem ParnasSys. We kunnen met grafieken en tabellen niet alleen de ontwikkeling van een leerling goed zichtbaar maken, maar ook de resultaten van een groep en van de hele school. De sociaal- emotionele ontwikkeling van onze leerlingen bespreken wij ook regelmatig in de groepsbesprekingen met de Intern begeleider. In de kleutergroepen worden de leerlingen met behulp van de registratie van het programma Mijn Kleuterklas geobserveerd. Dit is dezelfde werkwijze zoals we die bij de peuters gebruiken. Met de methode Mijn Kleuterklas kunnen we kinderen volgen op alle peuter- en kleuter- eigen ontwikkelingsgebieden. Deze registraties worden ieder half jaar gemaakt wanneer de kleuter 4,5, 5, 5,5 en 6 jaar oud is. U krijgt tijdens de rapportperiode ook een rapport aangeboden over de lesdoelen van uw kind voor de kleuters. Aan het eind van groep 2 meten we of de kleuter aan het leesprogramma in groep 3 kan beginnen. Sommige kleuters hebben een extra kleuterverlenging nodig, u hoort dat ruim op tijd. Vanaf groep 3 werken de kinderen met de methodes voor taal, lezen, rekenen en andere vakken. IEP-Eindtoets Op Kasteel Spangen nemen wij in groep 8 de doorstroomtoets van IEP af. Sinds schooljaar 2014-2015 is een eindtoets verplicht voor alle leerlingen van groep 8 in het reguliere basisonderwijs. De IEP-Eindtoets van Bureau ICE is door het ministerie van OCW goedgekeurd. IEP staat voor ICE Eindevaluatie Primair onderwijs. De IEP-Eindtoets is bedoeld om te kijken waar een leerling staat: dit gebeurt zo eerlijk mogelijk. De eindtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8. Zo wordt inzicht verkregen in het referentieniveau van de leerling (1F, 2F en 1S). Door de prestaties van uw kind te meten langs een onafhankelijke meetlat en niet ten opzichte van zijn medeleerlingen, kan goed in kaart worden gebracht wat de persoonlijke ontwikkeling van uw kind is. www.toets.nl/basisonderwijs/iep-eindtoets

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

30% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,27% landelijk), wat het effect van de 'doorlopende ontwikkellijnen' bevestigt. Echter, 25% zit onder advies (landelijk: 11,81%), wat mogelijk wijst op voorzichtigheid bij advisering. De school geeft aan hierop te anticiperen via nazorgtrajecten in het VO.

Sociale ontwikkeling

Op onze school is veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden. Door een positief contact met leerlingen, ouders en elkaar, speelt ons team daarin een voorbeeldrol. Wij werken met de methode KIVA. Complimenten werken beter dan straffen! Voor kinderen die toch wat meer moeite hebben met sociale vaardigheden bieden wij hulp via schoolmaatschappelijk werk aan in de vorm van gesprekjes. Wij zijn er van overtuigd dat kinderen vanuit een veilige sociaal emotionele basis zich op alle fronten beter zullen ontwikkelen. LEES MINDER

Veiligheid

Zelfvertrouwen

Respect voor elkaar

Wat is de werkwijze van OBS Kasteel Spangen voor sociale ontwikkeling?

OBS Kasteel Spangen zet specifiek in op een veilig leef- en leerklimaat door het volgen van de leerlingen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling via het SEO volgsysteem “KINDBEBRIP” (groep 3 t/m 8) en “MIJNKLEUTERKLAS” (groepen peuters, 1 en 2). Leerlingen en groepen worden gevolgd op hun welbevinden en betrokkenheid en de ontwikkeling van hun sociale vaardigheden. Daarnaast gebruikt de school de KIVA methode.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Kasteel Spangen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Kasteel Spangen gebruikt KiVa en Mijn Kleuterklas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Kasteel Spangen?

OBS Kasteel Spangen gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.