Obs Charlois in Rotterdam - Resultaten

Obs Charlois
Clemensstraat 117
3082 CE Rotterdam

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
37.06
Spreiding
6.09

De schoolweging van Charlois is 37,06 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

87,28% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit blijft consistent in de afgelopen jaren, ondanks de dalende leerlingaantallen. Vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 92,10%, maar gezien de complexere populatie van Charlois is dit een sterke prestatie.

Fundamenteel niveau

Score: 87.2807%

Streefniveau

77,27% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 32%. Dit is opvallend hoog voor een school met een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37,06). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 45,39%. De combinatie van intensieve begeleiding en een op maat gemaakt aanbod lijkt hier succesvol.

Streefniveau

Score: 44.7368%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op middelbare schoolniveaus: 32,14% vmbo-(g)t en 17,86% vmbo-k/-(g)t. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijs (3,57% vs. 1,01% regio). Havo/vwo-adviezen blijven beperkt (7,14% gecombineerd), wat past bij de schoolweging. Toch scoren de doorstroomresultaten naar vo hoog: 76,92% blijft op adviesniveau.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont stabiliteit: groep 8-scores verschillen ≤2% t.o.v. groep 7. De focus op begrijpend lezen via de 'LIST'-aanpak (2019 geïmplementeerd) draagt bij aan consistente taalresultaten. Wel daalden rekenvaardigheden licht (-1,5% t.o.v. 2022-2023), wat prioriteit krijgt in 2024.

ToetsCharloisGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school gebruikt de tussenresultaten als indicator voor de kwaliteit van ons onderwijs. Als school hebben we per groep per vakgebied streefindicatoren (streefdoelen) opgesteld. Na afname van de cito-toetsen (tweemaal per jaar) gaan we deze tussenresultaten duiden om te bepalen of we onze doelen hebben gehaald en welke groei de leerlingen hebben doorgemaakt. Vervolgens bekijken we wat hieraan mogelijk positief of negatief heeft bijgedragen om zo te bepalen wat heeft gewerkt en wat niet. Aan de hand hiervan stellen we onze aanpak in lesgeven bij. Dit wordt vastgelegd in de onderwijsplannen per vakgebied.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

76,92% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 15,38% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering via het Rotterdamse Overstapprogramma met drie fases: preadvies, voorlopig- en definitief advies.

Sociale ontwikkeling

Obs Charlois maakt zich sterk voor maximale ontwikkeling en talentontplooiing van elke leerling. We streven ernaar dat onze leerlingen opgroeien met een open houding ten opzichte van anderen in een klimaat waarin zij elkaar leren kennen, begrijpen, waarderen en kunnen samenwerken op basis van respect en vertrouwen. Wij creëren een schoolklimaat waarin iedereen (kind, ouder en personeel) zich veilig en betrokken voelt en zijn verantwoordelijkheden kent en neemt. We streven ernaar dat een kind dat aan het eind van groep 8 onze school verlaat zijn kwaliteiten en beperkingen kent en hier goed mee om weet te gaan; een kind dat een als respectvolle deelnemer een actieve rol kan en wil nemen in de eigen leefomgeving en in de samenleving. LEES MINDER

Respect

Vertrouwen

Samen verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van Obs Charlois voor sociale ontwikkeling?

Op Obs Charlois wordt Kanjertraining gebruikt voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. De Kanjertraining bevordert onderling vertrouwen in groepen, wat de basis vormt voor een prettige leeromgeving. Er zijn themaweken rondom sociaal-emotionele ontwikkeling. Openbare scholen geven vormingsonderwijs op hun openbare basisschool over geloof en levensovertuiging. Obs Charlois is een burgerschapsacademie. Leerlingen groeien op tot wereldburgers in een diverse omgeving. Burgerschapsvorming is verankerd in het dagelijks onderwijs, waarbij aandacht is voor sociale omgang, respect en een positieve bijdrage aan de maatschappij. De dialoog wordt gebruikt om leerlingen te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan en zich te verdiepen in elkaars achtergronden. Burgerschap komt terug in taal- en rekenlessen, wereldoriëntatie en lessen in kunst, cultuur en sport. Ook is er aandacht voor digitaal burgerschap.

Welke registratievorm(en) gebruikt Obs Charlois om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs Charlois gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Obs Charlois?

Obs Charlois gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.