
Schoolweging
De schoolweging van Mariaschool Taandersplein is 37,23 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt slechts 0,3% onder het vergelijkingsgemiddelde (92,1%), wat gezien de complexe leerlingenpopulatie een sterk resultaat is. Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedentraining op school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32%. Dit ligt echter 2 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde (45,4%), wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan, draagt bij aan deze prestatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is praktijkgericht: 45% van de leerlingen krijgt een VMBO-advies (25% VMBO-b/k, 20% VMBO-k/gt), tegen 15% landelijk. Havo/vwo-adviezen blijven beperkt tot 20% (vergelijking: 31,5%). Opvallend is het lage percentage vwo-advies (5% vs. 18,6% regio). Dit reflecteert waarschijnlijk de sociaal-economische context van de schoolomgeving.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mariaschool Taandersplein | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Mariaschool werkt met een groeiportfolio. Wij nemen tenminste 2x per jaar en indien nodig vaker de IEP toetsen af om de groei van leerlingen te optimaliseren. Deze resultaten zijn meteen onze tussenopbrengsten. Wij kennen daarbij vier categorieen: De leerling scoort onder de norm en heeft onvoldoende groei doorgemaakt. De leerling scoort boven de norm en heeft onvoldoende groei doorgemaakt. De leerling scoort onder de norm en heeft bovengemiddelde groei doorgemaakt en de leerling scoort boven de norm en is bovengemiddeld gegroeid.. De tussentijdse resultaten richten zich op het behalen van de referentieniveaus 1F en 2F/1S aan het einde van de basisschool. Zie hiervoor de gestelde schoolnormen. De tussenresultaten worden gebruikt om de vorderingen van de leerlingen stelselmatig te volgen en het onderwijs te evalueren en bij te stellen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
30,4% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan wijzen op onderadvisering of beperkte doorstroomondersteuning. Slechts 8,7% stroomt boven advies door, tegen 25,3% bij vergelijkbare scholen. De school geeft aan in haar jaarverslag extra te investeren in adviseringstrajecten.
Sociale ontwikkeling
De Mariaschool streeft erna aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van alle leerlingen. Wij kunnen daarin differentiëren tot maximaal 3 niveaus per leerjaar en 2 eigen leerlijnen. Op het gebied van gedrag hanteren wij duidelijke schoolregels en hebben wij een gedragsprotocol. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te dragen. De sfeer is warm en open waarin kinderen ruimte krijgen om eigen verantwoordelijkheid te nemen.
welbevinden
betrokkenheid
zelfstandigheid
Wat is de werkwijze van de Mariaschool Taandersplein voor sociale ontwikkeling?
De schoolregels zijn samen met ouders, leerlingen en leerkrachten opgesteld. De Mariaschool Taandersplein gebruikt Grip op de Groep, Gouden Weken en Kinderen en Hiro om het pedagogisch klimaat te versterken. Er zijn wekelijkse lessen en een kinderraad die werkt met de schoolregels: zorg voor jezelf, zorg voor elkaar en zorg voor je omgeving. De leerlingen worden gemonitord met een leerlingvolgsysteem en er is aandacht voor groepsvorming. De sociale veiligheid wordt gemeten met de sociale opbrengsten van IEP hart en handen.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Mariaschool Taandersplein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Mariaschool Taandersplein gebruikt Kijk! en IEP hart en handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Mariaschool Taandersplein?
De Mariaschool Taandersplein gebruikt Hiro voor sociaal-emotioneel leren.