Kruidenhoek Jenaplan Basisschool
Geelkruid 27 -29
3068 SN Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
30.94
Spreiding
7.02

De schoolweging van Kruidenhoek is 30,94 , met een spreiding van 7,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden goed worden gewaarborgd, ondanks de complexere leerlingenpopulatie. De score ligt wel iets lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,2%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, net onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit houdt verband met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,94). Toch presteert de school beter dan vergelijkbare scholen in Rotterdam (55,4% streefniveau).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 18,75% havo/vwo en 18,75% vwo, significant hoger dan regionale percentages (10,93% en 18,61%). Tegelijkertijd krijgen leerlingen iets vaker vmbo-(g)t-advies (15,62% vs. 16,45% regio). Praktijkonderwijs komt met 3,12% hoger uit dan het landelijk gemiddelde (1,01%), passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKruidenhoekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de resultaten van de kinderen via het IEP-leerlingvolgsysteem. Na elke afname zijn er leerlingbesprekingen, analyse van de toetsgegevens en hierop volgend het maken van een werkplan. Dit staat in het ondersteuningsplan beschreven en is geborgd op de toetskalender.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 12% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 72% op het geadviseerde niveau blijft. Dit duidt op nauwkeurige plaatsing. Het percentage bovenadvies (16%) ligt lager dan landelijk (25,27%), mogelijk door bewust conservatieve advisering in lijn met de Rotterdamse Plaatsingswijzer.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat de school een veilige en verzorgde omgeving is voor leerlingen, ouders en de medewerkers. Een omgeving waarin iedereen zich geaccepteerd voelt en waar het plezierig samenwerken is. Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De kinderen zitten in ‘stamgroepen’. Stamgroep is onze benaming voor een groep van kinderen die verschillen in leeftijd, ontwikkeling, capaciteit en sociale herkomst. De stamgroep wordt in leeftijd zoveel mogelijk heterogeen samengesteld. In de praktijk bestaan de stamgroepen uit leerlingen van drie opeenvolgende leerjaren. Door verschillen in leeftijd kunnen kinderen zich aan elkaar optrekken, elkaar hulp bieden en samenwerken. Verder is er in een stamgroep sprake van meer continuïteit in het leer- en ontwikkelingsproces doordat de kinderen hun eigen tempo kunnen volgen. Ze zijn achtereenvolgens jongste, middelste en oudste in een groep. Dit heeft als gevolg dat ook kinderen met een ‘vaste’ positie in de jaargroep toch elk jaar een andere positie in de stamgroep hebben. LEES MINDER

Jenaplan

Samenwerken

Vieringen

Wat is de werkwijze van Kruidenhoek Jenaplan Basisschool voor sociale ontwikkeling?

Kruidenhoek Jenaplan Basisschool hanteert een leerlingvolgsysteem voor de sociale opbrengsten. Deze worden besproken in leerlingbesprekingen, en indien nodig wordt een plan van aanpak opgesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kruidenhoek Jenaplan Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kruidenhoek Jenaplan Basisschool gebruikt IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kruidenhoek Jenaplan Basisschool?

Kruidenhoek Jenaplan Basisschool gebruikt Zippy's vrienden en het Programma Positieve Psychologie als methoden voor sociaal-emotioneel leren.