Kindcentrum de Klimop
Rembrandtstraat 27
3035 LL Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
37.45
Spreiding
6.36

De schoolweging van De Klimop Rotterdam is 37,45 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,27% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit is consistent met het hoge percentage theoretische schooladviezen. De score ligt 5,2% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,10%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,68% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32%. Dit is opmerkelijk voor een school met een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37,45). De score ligt 27,3% hoger dan bij vergelijkbare scholen (45,39%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is breed met nadruk op vmbo-(g)t/havo (23,81%) en havo (19,05%). Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (14,29%) voor een school met deze schoolweging – dit ligt slechts 4,3% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig in de adviezen, terwijl dit regionaal 1,01% is.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Klimop RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school gebruikt de tussenresultaten op de landelijke toetsen als een van de meetinstrumenten binnen de jaarlijkse cyclus van handelings- en opbrengstgericht werken. Op basis van behaalde resultaten stellen we doelen vast. Vervolgens werken we hier aan door een onderwijsaanbod waarbij we differentiëren in instructie, leerstof en leertijd voor groepen kinderen. Tussentijds evalueren we en stellen we onze plannen bij. Daarvoor gebruiken we resultaten uit de lessen en methodetoetsen. Twee keer per jaar hanteren we de opbrengsten van de landelijke toetsen als meetgegeven om vast te stellen of de geplande doelen gehaald zijn en, wanneer dit niet zo is, wat de oorzaak hiervan is. vervolgens begint de cyclus weer opnieuw.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,33% presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat de kwaliteit van het onderbouwprogramma onderstreept. Slechts 11,11% zit onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde (11,81%). De combinatie van intensieve begeleiding en brede adviesprofielen lijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

De Klimop is een school die kijkt naar de specifieke behoeften van een kind. Ook op het gebied van gedrag. Voorwaarde is dat gedrag nooit de veiligheid van anderen mag aantasten. We geven kinderen handvatten om te reflecteren op eigen gedrag en wat dat met anderen doet. We willen dat leerlingen zich op school veilig en prettig voelen en dat de sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen op een niveau liggen dat verwacht mag worden. Leerlingen ervaren dat zij dagelijks switchen en klimmen op de sociale ladders thuis, op straat en op school. Wij bieden ze op school een omgeving waarin geoefend mag worden want onze school is een mini-maatschappij en dat maakt het een burgerschapsacademie. LEES MINDER

Respect en dialoog

Participatie

Vrijheid+verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Klimop voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Kindcentrum de Klimop hanteert een werkwijze waarbij het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen centraal staan, samen met de kernwaarden: betrokken, verbinding, duurzaamheid, lef en openheid. De leerling neemt verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces (eigenaarschap). De leerkracht motiveert de leerling, geeft passende instructie en begeleiding, en bevordert eigenaarschap door haalbare doelen te stellen. Competentie, autonomie en relatie zijn de uitgangspunten. Ouders spelen een belangrijke rol en worden uitgenodigd voor voortgangsgesprekken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Klimop om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum de Klimop gebruikt Kijk! en IEP hart en handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Klimop?

Kindcentrum de Klimop gebruikt Leefstijl en Rots en Water training voor sociaal-emotioneel leren.