KC De Stern in Rotterdam

De resultaten van KC De Stern in Rotterdam

Current section: resultaten
Woensdrechtstraat 9a
3045 Rotterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van KC De Stern, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past KC De Stern bij jullie?

Ontdek hoe goed KC De Stern bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op KC De Stern

Op KC De Stern streven we ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden in taal en rekenen meester maken. Het fundamentele niveau vertegenwoordigt deze essentiële kennis die leerlingen tegen het einde van hun basisschoolperiode zouden moeten beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep acht met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert de norm dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau dient te halen. Dit percentage fungeert als een landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor elke basisschool geldt.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen op KC De Stern

Naast het fundamentele niveau zetten we op KC De Stern ook in op het behalen van het streefniveau. Dit ambitieuzere niveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hun potentieel volledig te benutten. De onderwijsinspectie stelt voor iedere basisschool een specifiek streefpercentage vast, afgestemd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau, waarmee we de voortgang en ontwikkeling van onze leerlingen monitoren en stimuleren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van KC De Stern?

Op KC De Stern volgen we een strikt Protocol Passend Onderwijs-Voortgezet Onderwijs (PO-VO). Dit protocol, dat de overgang van basisschool naar middelbare school soepel laat verlopen, is uitgebreid beschreven op onze officiële website. Hierin leest u alles over onze werkwijze en de ondersteuning die we bieden bij het kiezen van het juiste vervolgonderwijs voor uw kind.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling Basisschool De Stern Rotterdam

Bij Kindercentrum De Stern in Rotterdam stimuleren we de sociale ontwikkeling van kinderen op diverse manieren, onderverdeeld in drie kerngebieden. We richten ons op morele ontwikkeling door thema's rondom geloof, menskunde en seksuele diversiteit te behandelen. Kinderen leren zelfstandig zorg te dragen voor materialen, verspilling te verminderen en hun omgeving netjes te houden. Initiatieven zoals solidariteitsacties, waaronder het schoenendoosproject, versterken hun empathisch vermogen. De politiek-democratische ontwikkeling krijgt vorm door de oprichting van een leerlingenraad, gebaseerd op democratische principes. Kinderen maken kennis met verhalen uit diverse culturen en tradities, aangepast aan hun leeftijdsfase. Leerlingen worden actief betrokken bij de inhoud en werkwijze binnen de klas, wat hun gevoel van eigenaarschap vergroot. Sociale vaardigheden ontwikkelen zich door het aanleren van gewoontes en het begrijpen van het 'waarom' achter regels en interacties. Ons uitgangspunt is dat kinderen op school leren samenwerken, samenleven en voorbereid worden op actieve participatie in de maatschappij. Praktische ervaringen, zoals het verkennen van 'geven en ontvangen' in een toneelstuk of het bijdragen aan moestuinen, vergroten hun verantwoordelijkheidsgevoel en sociale interactie.

Zelfstandigheid bevorderen: 'Leer mij het zelf te doen'

Samenwerking en sociale interactie: 'Samen werken, samen spelen'

Wat is de aanpak van KC De Stern voor de sociale ontwikkeling van uw kind?

KC De Stern hanteert een brede aanpak voor sociale ontwikkeling, geïntegreerd in onze leerlijnen 'Jezelf en de Wereld'. Deze leerlijnen omvatten onderwerpen als jezelf en anderen, de samenleving, de omgeving, natuur en techniek, en tijd. Deze uitgangspunten zijn verweven in ons curriculum, ons lesaanbod, het buitenschoolse programma en de opvang. Ouders en geïnteresseerden kunnen meer ontdekken over onze werkwijze via onze website en Instagram-updates. Met behulp van het leerlingvolgsysteem 'Iep' monitoren we de sociale en emotionele groei van elk kind nauwkeurig.

Welke registratiemethoden gebruikt KC De Stern voor het volgen van sociale vooruitgang?

KC De Stern gebruikt het leerlingvolgsysteem 'Iep' om de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen effectief in kaart te brengen en te monitoren.

  • Iep leerlingvolgsysteem

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren zet KC De Stern in?

Voor het sociaal-emotioneel leren maakt KC De Stern gebruik van de volgende bewezen methoden:

  • Goed gedaan methode
  • Kanjer trainingen

Inspectierapport KC De Stern: Een Blik op Kwaliteit en Ontwikkeling

KC De Stern, gelegen aan de Woensdrechtstraat in Rotterdam, heeft in het schooljaar 2018-2019 een thema-onderzoek gehad van de Onderwijsinspectie, specifiek gericht op 'didactisch handelen'. Dit bezoek omvatte diverse klassenobservaties en diepgaande gesprekken met het schoolteam. De inspectie resulteerde in positieve mondelinge feedback. De inspecteur constateerde dat de leerkrachten van KC De Stern uitstekend didactisch handelen vertonen. De leerlingen toonden een hoge mate van betrokkenheid tijdens de lessen, wat wijst op effectieve onderwijsmethoden en een stimulerende leeromgeving. Dankzij de focus op didactisch handelen en de positieve bevindingen rondom leerlingbetrokkenheid, wordt de opstart en organisatie van KC De Stern door de inspectie als succesvol beoordeeld. Hoewel er bij thema-onderzoeken geen formele rapportages worden opgesteld, onderschrijft deze feedback de kwaliteit van ons onderwijs.

Resultaten | KC De Stern in Rotterdam | [2025] Schoolregister