
De resultaten van Juliana van Stolbergschool in Rotterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Juliana van Stolbergschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Juliana van Stolbergschool
De schoolweging van Juliana van Stolbergschool Rotterdam is 36,09 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Juliana van Stolbergschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Juliana van Stolbergschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
89.4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit. Het percentage ligt echter iets lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92.7%), wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
40.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat boven de signaleringswaarde van 32.8% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 36.09) meer leerlingen naar een hoger niveau tilt dan verwacht. Het blijft wel onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (46.9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Juliana van Stolbergschool?
De schooladviezen tonen een focus op vmbo-(g)t (32.3%) en vwo (12.9%). Dit is lager dan bij vergelijkbare scholen voor vwo (18.6%), maar hoger voor vmbo-(g)t (16.5% gemiddeld). Opvallend is het percentage ‘vmbo-b/k’ (19.4%), wat past bij de schoolweging. De Rotterdamse plaatsingswijzer zorgt voor een realistisch advies, met beperkte onbekende adviezen (3.2%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Juliana van Stolbergschool Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.76 | 171.15 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Juliana van Stolbergschool meet de tussentijdse resultaten van haar leerlingen door middel van het Cito LVS leerlingvolgsysteem. Dit systeem meet, onafhankelijk van de gebruikte reken- en taaldidactiek, de voortgang van kinderen en vergelijkt deze met het landelijk gemiddelde. Deze resultaten worden gebruikt om onder andere het advies naar het VO te verantwoorden en leerproblemen te herkennen. Ook wordt het werk in de klas tussentijds gemeten met toetsen. Omdat deze meer geoefend kunnen worden, is het gebruikelijk dat deze resultaten hoger uitvallen. In de groepen 4 t/m 8 wordt gebruik gemaakt van het Snappet-systeem. Dit digitale hulpmiddel zorgt ervoor dat toetsen minder belangrijk worden en de groei van kinderen voortdurend door kind, ouders en school gezien worden.
Zitten de oud-leerlingen van Juliana van Stolbergschool in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.6% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11.8%). Het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (66.7%) weerspiegelt de zorgvuldige advisering. 27.8% stroomt door boven advies, wat aansluit bij de inzet op maatwerk en monitoring zoals beschreven in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
De Juliana van Stolbergschool staat in het hart van Rotterdam en is een afspiegeling van de stad. Onze kinderen komen uit verschillende culturen, zijn tolerant en staan open voor anderen. Ontmoeting is dan ook één van de kernwaarden van onze school. De Juliana van Stolbergschool steekt extra aandacht in het bieden van rust en regelmaat in een tijd waarin kinderen worden gebombardeerd met invloeden, op school, maar ook thuis of via hun smartphone. De Juliana van Stolbergschool heeft duidelijke regels opgesteld waaraan iedereen zich houdt. Daarnaast gebruiken wij de methode Kwink voor het aanleren van nieuwe vaardigheden. LEES MINDER
Ontmoeting
Gelijkheid
Rechtvaardigheid
Wat is de werkwijze van de Juliana van Stolbergschool voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van de Juliana van Stolbergschool zijn in teamverband vastgesteld. De visie van de school is zichtbaar in de aankleding en het voorbeeldgedrag van de leerkrachten.
Welke registratievormen gebruikt de Juliana van Stolbergschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Juliana van Stolbergschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Viseon.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Juliana van Stolbergschool?
De Juliana van Stolbergschool gebruikt de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren.