IKC Nova voor Protestants Christelijk speciaal basisonderwijs (SBO)
Bertrand Russellplaats 7 -9
3069 CA Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
36.88
Spreiding
5.96

De schoolweging van IKC Nova is 36,88 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIKC NovaGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76170.33175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op IKC Nova werken wij met een ambitiemonitor. Hierin stellen we vast welke opbrengst we van de verschillende groepen verwachten en hoeveel groei er de komende periode gemaakt moet worden. De leerlingen van het SBO maken, net zoals in het regulier onderwijs, twee keer per jaar een CITO toets. Wij maken gebruik van de toetsen voor speciale leerlingen. Deze toetsen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. De leerling wordt getoetst op het niveau waar het ook het onderwijs in krijgt. De resultaten worden genoteerd in het ontwikkelingsperspectief (OPP). In het OPP staan de gewenste scores en de behaalde scores. Het is meteen zichtbaar of een leerling op zijn of haar eigen leerlijn presteert of dat het zich sneller of langzamer ontwikkelt. Het OPP wordt twee keer per jaar met de ouders besproken. De resultaten van de toetsen worden door de leerkrachten en intern begeleiders geanalyseerd en deze worden vervolgens met directie besproken. Op deze manier houden we bij hoe de leerlingen individueel scoren maar we kunnen ook de resultaten op groeps – en schoolniveau bekijken. Aan de hand van deze analyses hebben we inzicht op welke vakgebieden we goed scoren en welke vakgebieden extra aandacht behoeven. Ook gaan wij dit schooljaar aan de slag gaan met het meten van Burgerschap. Hierdoor kunnen wij goed zien welke vaardigheden m.b.t. Burgerschap de kinderen beheersen en welke vaardigheden meer aandacht behoeven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

De school is een veilige plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Voor het bieden van effectief onderwijs is een goed schoolklimaat van groot belang. Om een fijne en veilige plek te creëren voor leerlingen, ouders en leerkrachten hanteren wij de waarden Netjes, Aardig en Rustig (NAR). De pictogrammen die bij NAR horen, worden zichtbaar in de school gehangen. Voor de kinderen is dan duidelijk, dat deze regels overal in en om de school gelden. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt. LEES MINDER

Ik hoor erbij

Ik mag zijn wie ik ben

Ik kan het

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Het pedagogische klimaat is gericht op het creëren van een veilige omgeving. Wij hebben duidelijke verwachtingen van kinderen als het gaat om goed omgaan met elkaar en met je omgeving. Wij zorgen voor een duidelijke structuur waarbinnen de (omgangs)regels voor een ieder bekend zijn. De leerkrachten gaan hier ook in mee en geven hierbij het goede voorbeeld. Dit is ook verwerkt in de lessen Burgerschap. Wij volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen systematisch. Dat doen we met meetinstrumenten, middels observatie en door gesprekken met kinderen en ouders. Ook hier kunnen wij kinderen dan iets op maat aanbieden. Dit is overigens altijd in overleg met ouders. In de klas wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van sociale competenties. Het is in het dagelijks handelen van leerkrachten verweven. Ouders en het team zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de school en de omgeving veilig en leefbaar is.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! Viseon

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Alles Kidzzz Sta sterk (training) Kwink Rots & Water