
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op praktijkgericht onderwijs: 58.82% praktijkonderwijsadvies (vs. 40.63% bij vergelijkbare scholen) en 35.29% vmbo-b. Het ontbreken van havo/vwo-adviezen sluit aan bij het specifieke onderwijsprofiel. Opvallend is het beperkte percentage vso-advies (5.88%) dat ruim onder het vergelijkingsniveau (9.07%) ligt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2021-2022
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
88.89% van de leerlingen presteert op adviesniveau (vs. 62.93% landelijk), wat de nauwkeurigheid van de advisering benadrukt. Slechts 3.7% zit onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 7.41% boven presteert. Deze cijfers reflecteren de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, met extra aandacht voor praktische vaardigheden.
Sociale ontwikkeling
Middels een groepsplan of een individueel handelingsplan voor sociale competentie worden tussendoelen in het ontwikkelperspectief van iedere leerling geformuleerd. Het zelfbeeld ontwikkelt zich positief als de leerling middels succeservaringen zich de leerstof eigen maakt. In het onderwijsaanbod is door de gehele dag heen veel aandacht voor sociaal competent gedrag. Aandacht voor samenwerken met medeleerlingen en reflectie op eigen handelen en leren. Door kinderen te leren samenwerken, om te gaan met vrijheid (in gebondenheid) en het nemen en dragen van verantwoordelijkheid werken we tevens aan de doelen tot burgerschapsvorming. De leerkracht werkt doelgericht met een groepsplan op de ontwikkeling van sociale competentie en voert hierover gesprekken met leerlingen over hun leerdoelen gericht op motivatie en verantwoordelijkheid. LEES MINDER
Sociaal competent gedrag
Stem van de leerling
Positief zelfbeeld
Wat is de werkwijze van de Heldringschool voor sociale ontwikkeling?
De Heldringschool bespreekt de talenten van het kind tijdens het kennismakingsgesprek met de ouders bij de start van het schooljaar en vult dit aan in het ontwikkelingsperspectief van het kind. Groepsplannen worden samengesteld op basis van sociale opbrengsten uit SCOL en VISEON, en gesprekken met leerlingen. Tijdens bordsessies in de klas reflecteren de leerlingen tussentijds op de voortgang van hun eigen leerproces, waardoor ze zicht houden op hun eigen ontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt de Heldringschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Heldringschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Heldringschool?
De Heldringschool gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, en de Leerlijn sociale competentie Heldringschool.