Emmausschool
Tidemanstraat 59
3022 SE Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
37.03
Spreiding
5.75

De schoolweging van Emmaus Rotterdam is 37,03 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de Emmausschool zowel de landelijke norm van 85% als het vergelijkingsgemiddelde van 92,1%. Deze hoge score onderstreept een stevige basiskwaliteit in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 48,8% ligt ruim boven de signaleringswaarde van 32% en het vergelijkingsgemiddelde van 45,4%, wat duidt op sterke prestaties in verdiepend taal- en rekenonderwijs. Deze resultaten benadrukken de effectiviteit van de onderwijsaanpak binnen een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Als we naar de schooladviezen kijken, valt op dat 12,6% van de leerlingen een gecombineerd havo/vwo-advies krijgt en 8,4% direct naar vwo doorstroomt. In vergelijking met vergelijkbare scholen (18,6% vwo-advies) is er een bescheidener focus op exclusief vwo. Het aandeel praktijkonderwijs (3,2%) is iets hoger dan het regionale gemiddelde (1,0%), wat past bij de bredere ondersteuningsbehoeften van een deel van de populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEmmaus RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Emmausschool wordt er opbrengstgericht gewerkt. ‘Evidence based’ en ‘data-driven’; dit houdt in dat collega’s bewust bezig zijn met het administreren, analyseren en begrijpen van de resultaten van hun leerlingen zodat zij hun instructie hier steeds op aan kunnen passen. Leerkrachten nemen de (methode- en cito-)toetsen af conform de toetskalender. De resultaten worden ingevoerd in het leerlingadministratiesysteem (Parnassys). Deze worden vervolgens op leerling-, groeps- en schoolniveau geanalyseerd, geëvalueerd en (indien nodig) bijgesteld. Opbrengstgericht onderwijs, handelingsgericht werkenen een brede ontwikkeling staat hierbij centraal; wij werken systematisch en doelgericht aan het maximaliseren van de prestaties van onze leerlingen. We stellen onze doelen ambitieus en monitoren de school als geheel en de groep en leerling afzonderlijk.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

De grafiek laat zien dat 23,6% van de oud-leerlingen onder het basisschooladvies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Tegelijkertijd blijft het percentage leerlingen dat boven advies presteert (19,4%) achter bij vergelijkbare scholen (25,3%). Deze cijfers vragen om aandacht voor de aansluiting tussen advies en doorstroom.

Sociale ontwikkeling

Als basisschool streven wij naar een veilig en prettig onderwijsklimaat voor uw kind waar hij of zij met veel plezier, enthousiasme, leergierigheid en ontwikkelingsdrang naar toe zal gaan. We hebben onze afspraken omtrent de veiligheid uitgebreid vermeld in een digitaal sociaal veiligheidsplan. Om sociale veiligheid te realiseren zijn afspraken, regelmaat en orde dan ook belangrijk. Kinderen moeten weten waar ze aan toe zijn. Er zijn duidelijke schoolregels en klassenregels die door de groepsleraren vanuit een positieve houding worden gehanteerd. Binnen een terrein van regels en afspraken krijgen onze leerlingen, uw kind, de ruimte zich persoonlijk te ontwikkelen. Pas als het kind zich veilig voelt, kan het zich op alle gebieden goed ontwikkelen. We maken gebruik van een pestprotocol om ervoor te zorgen dat het pesten in de klas niet of nauwelijks meer voorkomt. Pesten wordt dan ook niet getolereerd. Wij zijn een landelijk erkende KiVa-school. We maken gebruik van een antipestprogramma (uit Finland) dat wetenschappelijk heeft bewezen pesten te verminderen. Wij nemen als Emmausschool deel aan dit programma (erkend door Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) omdat het van groot belang is voor een gezonde ontwikkeling van de kinderen. Op KiVa- scholen nemen bij alle leerlingen het plezier, de schoolprestaties en de motivatie voor school toe. Ouders worden hierover op school regelmatig geïnformeerd. Samenwerking tussen school en thuis is essentieel voor het succes van KiVa. Alleen dan kunnen we ervoor zorgen dat het goed gaat. Zie ook www.kivaschool.nl voor extra informatie. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijk heid

Wat is de werkwijze van de Emmausschool voor sociale ontwikkeling?

De Emmausschool gebruikt KiVa, een antipestprogramma uit Finland, dat staat voor 'leuk'. Het programma werkt preventief aan pesten door positieve groepsvorming en sociaal-emotionele monitoring. Bij pesten of andere groepsproblemen is er een curatieve aanpak met groepsgesprekken, steungroepaanpak en/of herstelaanpak. De hele school gebruikt KiVa met wekelijkse lessen. Kinderen van groep 3 t/m 8 vullen halfjaarlijks een vragenlijst in over pesten. Nieuwe leerkrachten volgen een studiedag over KiVa. KiVa-coördinatoren adviseren leerkrachten, zetten steungroepen op, en worden jaarlijks geschoold. Ze fungeren ook als vertrouwenspersoon voor leerlingen. Ouders worden via koffieochtenden geïnformeerd over hoe ze thuis kunnen helpen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Emmausschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Emmausschool gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Emmausschool?