
Schoolweging
De schoolweging van De Waterlelie Rotterdam is 35,38 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm van 85%. Het verschil met vergelijkbare scholen (93,0%) toont ruimte voor verbetering, vooral bij rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 34,3%. Dit is echter lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (47,6%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een dualiteit: 30,4% havo/vwo en 13,0% vwo (vs. 10,9% en 18,6% regio). Tegelijk is het praktijkonderwijsadvies met 4,35% ruim boven het regionaal gemiddelde (1,01%). De combinatie van vmbo-(g)t/havo (17,4%) en havo/vwo adviseert duidt op brede differentiatie binnen de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Waterlelie Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij het kijken naar de resultaten van een school is het belangrijk te weten op welk niveau het leren van de kinderen begonnen is. Er zijn namelijk grote verschillen tussen kinderen wanneer ze op school komen. Voorbeelden van factoren die van invloed zijn op het startniveau van kinderen zijn: eerdere school- en speelervaringen van het kind; de capaciteiten van het kind; de sociale omstandigheden. Wij proberen met alle kinderen een zo goed mogelijk resultaat te halen zonder daarbij de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind uit het oog te verliezen. Wij vragen daarbij echter wel hulp van de ouders (b.v. huiswerk maken, zorgdragen voor het nakomen van afspraken e.d.)
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,14% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). De 25% bovenadvies presteerders onderstreept effectieve begeleiding, zoals beschreven in het 'doorlopende coachingsprogramma'. De cijfers reflecteren nauwgezette advisering aangepast aan individuele potentie.
Sociale ontwikkeling
Op onze school maken wij voor de sociaal-emotionele vorming gebruik van de methode "Kanjertraining". De methode draagt bij aan een toename van pro-sociaal gedrag en een afname van probleemgedrag. De methode is zowel preventief als curatief inzetbaar. Kanjertraining is door het Nederlands Jeugdinstituut beoordeeld als een effectieve aanpak bij pesten. Binnen de Kanjertraining staan vijf basisregels centraal: - We vertrouwen elkaar - We helpen elkaar - We werken samen - We hebben plezier. Humor neemt een belangrijke plaats in. - We doen mee Met de Kanjertraining wordt het zelfvertrouwen van kinderen vergroot. LEES MINDER
Respect & samenwerken
Verantwoordelijkheid & plezier
Veiligheid & vertrouwen
Wat is de werkwijze van De Waterlelie voor sociale ontwikkeling?
De Waterlelie besteedt aandacht aan sociale ontwikkeling door middel van de Gouden Weken aan het begin van het schooljaar, waarin groepsvormende activiteiten worden gedaan om een goede basis te leggen voor een fijne sfeer. Ook wordt er gewerkt met de Kanjertraining, waarbij wekelijks activiteiten plaatsvinden in alle klassen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Waterlelie om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Waterlelie gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.