De Vierambacht
Nozemanstraat 75
3023 TM Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
31.94
Spreiding
7.81

De schoolweging van De Vierambacht is 31,94 , met een spreiding van 7,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.69% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95.23%. Dit bevestigt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 60.04% een bovengemiddeld streefniveau (vergelijkingsscholen: 55.36%) en overschrijdt hiermee ruim de signaleringswaarde van 43.5%. Dit onderstreept de focus op hogere leerdoelen, vooral in rekenen en taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 22.64% havo/vwo en 13.21% vwo (samen 35.85%) versus 15.1% vmbo-b/k. Dit weerspiegelt de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.94). Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t (20.75%), wat de differentiatie in aanpak benadrukt. Vergeleken met vergelijkbare scholen scoort De Vierambacht hoger op havo/vwo-advies (22.64% vs. 10.93%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VierambachtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Vierambacht gaan we voor de hoogst mogelijke kwaliteit. We organiseren het onderwijs zo dat we zicht hebben op de verschillen tussen leerlingen en daarop kunnen sturen. Ieder kind wordt zo veel als mogelijk op het eigen niveau uitgedaagd en gestimuleerd om een stap verder te komen in de ontwikkeling. Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen wij regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methode-gebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De tussenresultaten van de leerlingen van De Vierambacht bestaan uit de registratie van Kijk! in groep 1/2 (februari en juli) en de toetsresultaten van de IEP-toetsen gemaakt door de leerlingen van groep 3 t/m 8. We analyseren ons onderwijs en nieuwe inzichten worden vertaald naar nieuwe praktijk en/of verbeterplannen. Na analyse van het aanbod, het doorvoeren van wijzigingen, volgt wederom analyse en evaluatie. Zo is ons onderwijs continu onderhevig aan systemische en cyclische zorg voor kwaliteit. Hierbij maken we gebruik van opbrengstgericht werken en het bijbehorende model 4D van data, duiden, doelen en doen. Wij zetten hierbij nadrukkelijk in op de beïnvloedbare onderwijsfactoren: didactisch- en pedagogisch handelen, leertijd, leerstofaanbod, klassenmanagement en schoolklimaat.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5.45% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.81%), terwijl 27.27% boven advies presteert. Dit resultaat sluit aan bij de beschreven ‘negen uitgangspunten’ voor advies en intensieve monitoring. De combinatie van harde data (IEP-toetsen) en zachte criteria (doorzettingsvermogen) lijkt effectief.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. We zijn er van overtuigd dat onze leerlingen zich optimaal ontwikkelen als zij zich veilig voelen. Door de nadruk op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en een positieve groepsvorming te leggen, proberen we dit zo veel mogelijk te realiseren. Onze kernwaarden hebben een zichtbare plaats in het lokaal. Samen met de kinderen worden bij deze waarden geragsregels en afspraken gemaakt. Wekelijks biedt de leerkracht lessen aan uit de methode Leefstijl. Zo ontwikkelen de leerlingen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en positief bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Tevens zetten wij interventies in(groepsafhankelijk) zoals Rots & Water, speltherapie of gesprekken met de schoolmaatschappelijk werkster. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen & Waardering

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van De Vierambacht voor sociale ontwikkeling?

De Vierambacht gebruikt verschillende methoden om de sociale ontwikkeling van leerlingen te monitoren. In de groepen 1/2 wordt het leerlingobservatiesysteem Kijk! gebruikt. Vanaf groep 3 wordt IEP - Hart en Handen ingezet. Daarnaast wordt jaarlijks in de groepen 6, 7 en 8 een tevredenheidsenquête afgenomen. Kijk! observeert in hoeverre kinderen vrij zijn van emotionele belemmeringen, nieuwsgierig en onderzoekend durven zijn en zelfvertrouwen hebben. IEP LVS geeft een beeld van de sociale en emotionele vaardigheden en ontwikkeling van de leerling. De tevredenheidspeiling onderzoekt leerlingtevredenheid en sociale veiligheid. De resultaten worden besproken met de medezeggenschapsraad, het team en zijn input voor de anti-pestcoördinator en het veiligheidsbeleid.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Vierambacht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Vierambacht gebruikt Kijk! en IEP - Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Vierambacht?

De Vierambacht gebruikt Leefstijl als methode voor sociaal-emotioneel leren. Daarnaast worden Rots en Water trainingen aangeboden en wordt er samengewerkt met ZTERK!!