
Schoolweging
De schoolweging van De Pionier Rotterdam is 33,33 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,08% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (93,89%), toont de school hiermee aan dat basisvaardigheden structureel worden geborgd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44,81% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38,7% ligt. Toch blijft dit achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 50,17%, wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een tweeledig beeld zien: 11,63% vwo-advies (iets lager dan regio’s 18,61%) gecombineerd met 20,93% vmbo-k/gt-advies (t.o.v. 5,64% regio). Praktijkonderwijs (2,33%) blijft beperkt, wat aansluit bij het sterke theoretische profiel van de school. De brede spreiding benadrukt de heterogene populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Pionier Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.28 | 174.76 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
84,62% van de leerlingen presteert op adviesniveau, aanzienlijk hoger dan het landelijke gemiddelde (62,93%). Slechts 7,69% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk), wat duidt op realistische advisering. De combinatie van intensieve monitoring en een doorgaande lijn tussen groep 8 en VO lijkt hier vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
De school streeft er naar de leerlingen op te laten groeien tot zelfredzame, zelfverzekerde en participerende burgers. De school maakt gebruik van de methode "Gedrag is een vak". De methode hanteert leerlijnen op het gebied van leergedrag en sociaal-emotioneel gedrag, waarbij het positieve mensbeeld centraal staat. Leerlingen leren wat het betekent om in een democratie te leven. Zij leren hun mening te vormen en op een respectabele wijze te uiten. Daarnaast vindt de school het belangrijk dat leerlingen actief participeren in de maatschappij vol culturele diversiteit. Kinderen maken deel uit van meerdere gemeenschappen die sterk van elkaar verschillen en tegenstrijdige eisen stellen, waardoor het zoeken naar identiteit een continu proces is. LEES MINDER
democratie
participatie
identiteit
Wat is de werkwijze van De Pionier voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van De Pionier zijn bepaald door de drie domeinen van burgerschap. De methoden zijn gekozen als inspiratiebron voor het uitwerken van de lesdoelen. Per domein worden doelen gesteld, waaruit actieplannen ontstaan. Met behulp van een registratievorm wordt duidelijk of de doelen behaald worden. De visie wordt uitgedragen door het schoolteam. Het is belangrijk dat leerkrachten naast een persoonlijke visie ook een schoolbrede visie uitdragen. De leerkracht moet in staat zijn constructieve gesprekken te voeren en zich bewust te zijn van zijn houding ten opzichte van de maatschappij. Om burgerschapsvorming te realiseren moet een leerkracht beschikken over de nodige competenties. De rol van de leerkracht speelt een cruciale rol bij het realiseren van burgerschapsdoelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Pionier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Pionier gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Pionier?
De Pionier gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.