De Nieuwe Haven
Nassauhaven 433
3071 JJ Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
37.42
Spreiding
5.54

De schoolweging van De Nieuwe Haven is 37,42 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,1% behaalt De Nieuwe Haven het fundamenteel niveau ruimschoots (85% norm). Dit is iets lager dan bij vergelijkbare scholen (92,7%), maar toont stabiele basisvaardigheden. De focus op extra leertijd (10 uur/week voor groep 3-8) draagt hieraan bij, zoals beschreven in het schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 45,5% ruim boven de inspectienorm van 31,7% voor streefniveau. Dit laat zien dat ondanks de complexe populatie, bijna de helft van de leerlingen hogere vaardigheden bereikt. Het verschil met vergelijkbare scholen (+0,8%) benadrukt de effectieve focus op maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 24,1% vmbo-k advies (dubbel het regiogemiddelde) versus 10,3% vwo (halvering t.o.v. 18,6% landelijk). Opvallend is het hoge aandeel combi-adviezen (17,2% vmbo-k/-(g)t). Praktijkonderwijsadvies blijft met 1,01% vergelijkbaar met omringende schelen. Dit weerspiegelt de diverse leerlingpopulatie en onderstreept de noodzaak van differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Nieuwe HavenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Nieuwe Haven gebruikt de tussentijdse toetsen om het onderwijsproces te evalueren, inzichtelijk te maken en nieuwe groepsplannen op te stellen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (9,4%) ligt lager dan landelijk (11,8%), wat past bij de hoge doorstroomnormen. 21,9% stroomt boven advies door, mogelijk dankzij de extra leertijd. De opmerking over 'rust, orde en netheid' in het schoolprofiel lijkt hieraan bij te dragen. Opvallend: 68,8% blijft exact op adviesniveau, wat wijst op zorgvuldige advisering.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER

Respect

Zelfkennis

Veiligheid

Wat is de werkwijze van De Nieuwe Haven voor sociale ontwikkeling?

De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van het onderwijs op De Nieuwe Haven. Kinderen worden benaderd als individuen en er wordt gebruik gemaakt van hun nieuwsgierigheid, interesse en onderwijsbehoefte. Respect, zelfkennis en veiligheid zijn kernwaarden. Leerkrachten tonen plezier, humor en respect. Het schoolklimaat wordt in kaart gebracht met 'Kijk!' en 'Scol'. In alle groepen wordt de methode Kwink gebruikt. Tijdens de leertijduitbreiding worden lessen burgerschap gegeven, waarin thema’s als presenteren, betoog schrijven, onderzoek doen, debatteren, politiek & recht aan bod komen. Er is een Kinderpersbureau waar kinderen leren over publicatie, hun verhaal delen, zelfkennis ontwikkelen en schrijfvaardigheden leren. 'Baas is eigen wijk' leert kinderen over maatschappelijk ondernemen en de omgeving betrekken bij een plan. Andere thema's zijn zelfzorg en gezondheid, zelfvertrouwen, verantwoordelijk omgaan met schermtijd, doorzettingsvermogen en concentratie. Moneyschool leert over de waarde van geld, marketing, armoede, sparen en gezond eten. 'Durven dromen' richt zich op zelfkennis, zelfvertrouwen en beroepsoriëntatie. 'Wereld koken' bevordert samenwerking en culturele kennis. 'Lekker in je vel' behandelt veerkracht, emotieregulatie en verantwoordelijkheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Nieuwe Haven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Nieuwe Haven gebruikt 'Kijk!' en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Nieuwe Haven?

De Nieuwe Haven gebruikt 'Een doos vol gevoelens', Taakspel, Kwink en lessen uit de leertijduitbreiding (LTU) voor sociaal-emotioneel leren.