De Kameleon
Fazantstraat 105 - 107
3083 ZG Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
33.23
Spreiding
6.3

De schoolweging van De Kameleon Rotterdam is 33,23 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,2% scoort De Kameleon ruim boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt de stevige basiskwaliteit op taal en rekenen, essentieel voor doorstroom naar vervolgonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 36,3%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie en toont aan dat de school effectief inzet op academische verdieping, mede dankzij het geïntegreerde ondersteuningsprogramma voor nieuwkomers.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 35% van de leerlingen krijgt een theoretisch advies (vmbo-(g)t: 25%, havo/vwo: 10%), terwijl praktijkonderwijs (7,5%) en vmbo-b (12,5%) relatief sterk vertegenwoordigd zijn. Dit weerspiegelt zowel de ambities als de diversiteit van de leerlingenpopulatie, met name de schakelklasinstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Kameleon RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Kameleon gaan we voor de hoogst mogelijke kwaliteit. We organiseren het onderwijs zo dat we zicht hebben op de verschillen tussen leerlingen en daarop kunnen sturen. Ieder kind wordt zo veel als mogelijk op het eigen niveau uitgedaagd en gestimuleerd om een stap verder te komen in de ontwikkeling. Onze school werkt continu aan de verbetering van het onderwijs. We onderzoeken ons onderwijs en nieuwe inzichten worden vertaald naar nieuwe praktijk en/of verbeterplannen. Na analyse van het aanbod, het doorvoeren van wijzigingen, volgt wederom analyse en evaluatie. Zo is ons onderwijs continu onderhevig aan systemische en cyclische zorg voor kwaliteit. Hierbij maken we gebruik van opbrengstgericht werken en het bijbehorende model 4D van data, duiden, doelen en doen. Wij zetten hierbij nadrukkelijk in op de beïnvloedbare onderwijsfactoren: didactisch- en pedagogisch handelen, leertijd, leerstofaanbod, klassenmanagement en schoolklimaat.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

32,65% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 6,12% onder advies zit (vs. 11,81%). Dit duidt op een **voorzichtig adviesbeleid** gecombineerd met sterke doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het Overstaproute-protocol.

Sociale ontwikkeling

Het vertrouwen is de basiskernwaarde en vormt het uitgangspunt voor het pedagogisch handelen op De Kameleon. Vertrouwen als basis om rust te creëren in de klas, om sociale veiligheid te stimuleren en een prettig schoolklimaat te waarborgen. De Kameleon maakt gebruik van de Kanjertraining om de doorgaande lijn in de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen te waarborgen. In de Kanjertrainingslessen is er specifiek aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen en het bevorderen van onderling vertrouwen in de groepen. Aan de hand van Kanjertraining leren de leerlingen om zich bewust te worden van hun gedrag. Leerlingen ervaren wat het effect is van hun gedrag op de ander en ze worden herinnerd aan hun verlangen te vertrouwen te zijn. Ze leren te kiezen voor gedrag dat bij hen past en dat goed is voor henzelf, de ander en de omgeving. Kortom: ze leren verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, elkaar, de sfeer in de groep en school. In de Kanjertraining staan vijf basisafspraken centraal: - we vertrouwen elkaar; - we helpen elkaar; - we werken samen; - we hebben plezier; - we doen mee. Middels oefeningen, verhalen, gesprekken en spelletjes besteden de leerkrachten tijdens de Kanjertrainingslessen en in praktijksituaties aandacht aan deze afspraken, identiteitsontwikkeling, sociale interactie, conflicthantering, omgevingsbewustzijn en burgerschap. Onderwerpen die vallen onder democratie, participatie en identiteit zijn opgenomen in de Kanjerboeken van alle leerjaren. Daarnaast worden er op school- en bouwniveau activiteiten georganiseerd, waarbij de verbinding met de omgeving wordt gelegd. Kanjercoördinatoren De Kameleon hecht waarde aan de doorgaande lijn en borging van de Kanjertraining in alle klassen. De Kanjercöordinatoren weten de Kanjertraining in de school te borgen en zorgen ervoor dat het pedagogisch klimaat op de school hoog blijft. Hiervoor werken zij nauw samen met de directie en de rest van het schoolteam. De kanjercoördinatoren zijn mw. Marloes Icke en mw. Mariska de Vries. LEES MINDER

vertrouwen

verantwoordelijkheid

verbondenheid

Wat is de werkwijze van De Kameleon voor sociale ontwikkeling?

Op De Kameleon wordt actief gewerkt aan sociale veiligheid door de veiligheidsbeleving en het welbevinden van leerlingen te meten. De effecten worden twee keer per jaar gemonitord en geëvalueerd. Hiervoor wordt de leerlingtevredenheidspeiling en de leerlingvragenlijst van Kanvas gebruikt. De informatie wordt gebruikt om het veiligheidsbeleid op school- en/of groepsniveau te verbeteren, aan de hand van het sociale veiligheidsprotocol.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Kameleon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Kameleon gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Kameleon?

De Kameleon maakt gebruik van Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.