De Fontein
Hoyledestraat 25
3036 LP Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
33.18
Spreiding
6.97

De schoolweging van De Fontein Rotterdam is 33,18 , met een spreiding van 6,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school gebruikt een gestructureerd leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 om dit te waarborgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38,7% voor deze school. Dit benadrukt de effectiviteit van hun focus op kernvaardigheden: rekenen en begrijpend lezen worden expliciet genoemd als prioriteiten in het schoolbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 35,7% havo en 28,6% vwo (samen 64,3%), ver boven regiopercentages (havo 16,07%, vwo 18,61%). Toch is er ook aandacht voor diversiteit - 14,3% vmbo-k advies sluit aan bij de schoolweging. Het ontbreken van praktijkonderwijs advies (0% vs. 1,01% regio) onderstreept het academische profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Fontein RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Observeren en toetsen Elk kind leert op zijn of haar eigen manier. Op school houden wij hier rekening mee door het bieden van een passend onderwijsaanbod. Gedurende hun schooltijd worden de kinderen in hun rijping en ontwikkeling (cognitief en sociaal-emotioneel) systematisch gevolgd d.m.v. observaties door de eigen leerkracht, de intern begeleider of door een extern deskundige. Het doel hiervan is om meer informatie over het kind te verzamelen zodat de school het kind beter kan helpen. Daarnaast worden methode-gebonden en de methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Uit deze data blijkt wat het kind kan en wat het nodig heeft: elk kind, elke kans! Alle data van de toetsen en de vorderingen van de leerlingen worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Van de toetsgegevens wordt een leerlingprofiel gemaakt, waarop te zien is of een kind zich voldoende ontwikkelt. De leerlingprofielen worden gebruikt bij de leerlingbesprekingen tussen de groepsleerkracht en de intern begeleider. Tijdens de leerlingbespreking wordt besproken wat precies de volgende stap voor een leerling kan zijn of moet worden. Wij maken gebruik van Leerling in beeld PO als volgsysteem. Deze toetsen worden in heel Nederland gebruikt en zeggen iets over het inzicht van het kind en hoe het kennis en inzicht toepast op praktische vragen. Het geeft inzicht in het niveau van uw kind ten opzichte van andere kinderen in Nederland en over de beheersing van de leerstof. Leerlingdossier en opbrengstgesprekken In het leerlingdossier worden administratieve gegevens van de leerlingen uit het leerlingvolgsysteem, verslagen van gesprekken met ouders, notities van leerlingbesprekingen, rapportgegevens e.d. bewaard. Het leerlingendossier is vertrouwelijk. Ouders hebben altijd recht op inzage, na afspraak met de directie. Twee keer per schooljaar meten we of de leeropbrengsten van alle leerlingen in de school op het juiste niveau liggen en of het aanbod (nog) passend is bij onze schoolpopulatie. Tijdens de opbrengstgesprekken presenteert de leerkracht de resultaten van zijn groep en vertelt wat hij/zij het komende half jaar gaat doen om de opbrengsten te verbeteren, waarbij de andere leerkrachten meedenken en tips geven. Tussenresultaten en interventies Op basis van de behaalde (tussen)resultaten maakt de leerkracht een analyse van de opbrengsten waarbij in afstemming met de IB-er/directie interventies worden geformuleerd, die aansluiten op de schoolweging en de schoolambities. Dit vindt plaats op zowel leerling-, groeps- als schoolniveau. Deze data worden twee keer per jaar gedeeld met de afdeling Onderwijs, Kwaliteit en Innovatie van SARO, het overkoepelend bestuur van onze school. Ten aanzien van doubleren of versnellen kijken we naar het belang van de leerling en zijn/haar cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ouders worden in dit proces meegenomen. Bij de overgang naar de volgende jaargroep kijkt de school niet alleen naar de leeftijd van het kind, maar ook naar zijn of haar cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling De beslissing ligt uiteindelijk bij de directie. Eindadvies groep 8 en de totstandkoming ervan Vanaf groep 6 worden de ouders al meegenomen in het te verwachten eindadvies van hun kind in groep 8, met een voorlopig advies eind groep 7. Aan de hand van grafieken en tabellen kunnen de ouders het ontwikkelingsprofiel van hun kind volgen. Bij de totstandkoming van het eindadvies neemt de leerkracht van groep 8 de behaalde toetsresultaten als uitgangspunt. Naast de behaalde resultaten kijkt de leerkracht ook naar werkhouding, gedrag en huiswerkattitude. Ook de intrinsieke motivatie van een leerling wordt meegenomen en zaken als dyslexie en dyscalculie. Bij twijfel of de VO-school kan bieden wat een leerling nodig heeft volgt contact door de leerkracht met de VO-school. Doel is een zo passend mogelijk eindadvies af te geven. Bij de totstandkoming van het eindadvies zijn ook de leerkrachten van groep 6 en 7, de IB-er en de directie betrokken. De eindadviezen worden met kin en ouders gedeeld voordat de doorstroomtoets wordt gemaakt. Scoren zij hoger dan verwacht, dan wordt het eindadvies heroverwogen en volgt in overleg met de ouders al dan niet een bijgesteld advies. Binnen SARO, het bestuur waar onze school onder valt, vindt via het PO/VO-platform, studie plaats naar zo kansrijk mogelijk adviseren op maat van de leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,25% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 81,25% op niveau blijft. De lage onderadvisering reflecteert zorgvuldige adviesprocedures met continue monitoring vanaf groep 6, zoals beschreven in hun OverstapRoute-beleid. De transparante communicatie met ouders draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen veilig naar school kunnen gaan. De Fontein is een gemengde buurtschool. Dat betekent dat de onderwijsbehoeften ook divers zijn. De school is een afspiegeling van de samenleving in de wijk. Dit vraagt van de school om op een andere manier betrokken te zijn bij de kinderen en hun gezinssituatie.

Veiligheid & respect

Betrokken & sportief

Samen & kleurrijk

Wat is de werkwijze van De Fontein voor sociale ontwikkeling?

De Fontein hanteert drie kernwaarden: brede ontwikkeling, eenheid en verwachtingsvol. Deze waarden zijn zichtbaar zijn in ons onderwijs en de omgang met leerlingen en ouders. In dit kader werken we met de methode Kwink.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Fontein gebruikt Viseon en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Fontein?

De Fontein gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.