
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op praktijkonderwijs (45,45%) en vmbo-b (36,36%). Beide percentages liggen hoger dan bij vergelijkbare scholen (40,63% praktijkonderwijs en 27,69% vmbo-b). De beperkte doorstroom naar vmbo-(g)t (9,09% vs. 3,51% regio) onderstreept de specifieke onderwijsbehoefte van deze leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Bergkristal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingen hebben allemaal een eigen ontwikkelingsperspectief. Hierin is opgenomen een monitor van behaalde resultaten en een prognose voor de komende periode. Toetsuitslagen worden hier in verwerkt en geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
72,73% van de leerlingen blijft op adviesniveau presteren, wat aansluit bij het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onder advies (27,27%) is echter meer dan verdubbeld t.o.v. vergelijkbare scholen (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de complexe ondersteuningsbehoefte.
Sociale ontwikkeling
Op CSBO Bergkristal is er op verschillende manieren aandacht voor de sociale ontwikkeling. In de eerste plaats kenmerkt de visie zich door leerlingen te bevestigen in positief gedrag en bij te sturen bij negatief gedrag. Zo spelen complimenten een grote rol op school. Ook zijn we op het Bergkristal ervan overtuigd dat je goed gedrag kunt leren. We streven er naar zoveel mogelijk te voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Bij leerlingen die meer nodig hebben dan het aanbod van de groep is er extra aanbod buiten de groep. LEES MINDER
Aandacht voor positief gedrag
Goed gedrag kun je leren.
Voldoen aan onderwijsbehoeften
Hoe bevordert Chr Speciaal Basisonderwijs Bergkristal de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Chr Speciaal Basisonderwijs Bergkristal bevordert positief gedrag door middel van complimenten, ClassDojo en Taakspel. De school hanteert vier gouden regels die in de klassen worden vertaald naar klassenregels. Er wordt gewerkt aan het aanleren van emotiewoorden en het bedenken van oplossingen. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, is er de huiskamer waar individuele gesprekken, groepsspellen en sociale vaardigheidstrainingen worden aangeboden. De huiskamer is ook een plek waar leerlingen tot rust kunnen komen.
Welke registratievormen gebruikt Chr Speciaal Basisonderwijs Bergkristal om de sociale ontwikkeling van leerlingen te evalueren?
Chr Speciaal Basisonderwijs Bergkristal gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methoden gebruikt Chr Speciaal Basisonderwijs Bergkristal voor sociaal-emotioneel leren?
Chr Speciaal Basisonderwijs Bergkristal gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.