
Schoolweging
De schoolweging van Onze Wereld Rotterdam is 33,41 , met een spreiding van 6,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, significant boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteiten in taal en rekenen, ondanks de in de schoolweging weerspiegelde uitdagingen in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 58,0% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 38,7%. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie en onderstreept de effectieve didactische aanpak, vooral voor hoger presterende leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school toont een duidelijke focus op hogere onderwijsniveaus: 32% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 16% havo/vwo-combinatie. Tegelijk is er aandacht voor maatwerk, met 4% praktijkonderwijsadvies. Deze brede spreiding reflecteert zowel de diversiteit in de leerlingenpopulatie als het streven naar passend onderwijs voor elk talent.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Onze Wereld Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.76 | 175.23 | 175.74 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vier keer per jaar analyseren en bespreken wij de resultaten van de kinderen met het team. Indien nodig stellen wij het leerprogramma bij, zodat de kinderen een passende leerstof krijgen aangeboden. Wij verantwoorden ons aan ons schoolbestuur (SARO) Aankomend jaar besteden wij extra aandacht aan begrijpend lezen, taalontwikkeling, digitale vaardigheden en rekenen. Tijdens de evaluaties stellen wij vast hoe wij de extra ondersteuning inzetten. Wij stimuleren zowel kinderen die in kleine stapjes leren als de kinderen die extra uitdaging nodig hebben. De kinderen die ondersteuning nodig hebben krijgen pre-teaching door de onderwijsassistente die ook remedial teaching (RT) geeft. In de plusklas worden kinderen uitgedaagd die behoefte hebben aan extra uitdaging. We gaan telkens uit van de grootste groep kinderen die de basisinstructie krijgt. Het kan zijn dat een groep hoger scoort en dan krijgt deze middenmoot een deel verdiepingsinstructie aangeboden. Het kan zijn dat er meer oefening op een bepaald onderwerp nodig is. Dat geven wij nadat wij controle van begrip hebben toegepast. Opbrengstgericht Passend Onderwijs helpt ons bij deze analyses en het vaststellen welk aanbod het beste past bij de kinderen. Kinderen die snel van begrip zijn behalen ook de reguliere doelen. Daarbij krijgen zij een extra aanbod van leerstof. Niet alle begaafde kinderen komen in de plusklas. Wij screenen de kinderen volgens een checklist gericht op begaafdheid. De kinderen uit de plusklas krijgen meer projectmatig werk aangeboden, waarbij hun abstracte denkvermogen, maar ook hun leerattitude wordt gestimuleerd. Sommige kinderen hebben een eigen leerlijn. Hiervoor wordt gekozen wanneer een leerling behoefte heeft om op zijn of haar eigen niveau de leerstof te behandelen. Een leerling met een eigen leerlijn behaalt soms een lager of hoger eindniveau. De eigen leerlijn is dan ook passend bij de vraag van het kind. Dit komt in enkele gevallen voor. In alle gevallen bespreken wij de trajecten met de intern begeleider, de leerkrachten, de kinderen en natuurlijk de ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,7% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 41,9% boven verwachting scoort. Deze resultaten tonen de nauwkeurigheid van advisering, ondersteund door het in het schoolplan beschreven 'dialogische adviesproces' met continue monitoring.
Sociale ontwikkeling
Wij motiveren het kind het beste uit zichzelf te halen. Zelfvertrouwen, vertrouwen in de omgeving en weten wat het kind kan, helpt het kind doelen te kunnen formuleren. Dit kunnen zowel leerdoelen als doelen op het gebied van sociale redzaamheid zijn. Het kind is de spil van de school. Wij houden ouder-kind-gesprekken. Wij zijn een veilige school. Wij helpen het kind zich zelf sterk te voelen om sociaal contact goed op te bouwen. Wij bereiden de kinderen voor op hun toekomst, door de kinderen eigenaar te maken van hun eigen leerproces. Ouders en school helpen hierbij. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool voor Christelijk Onderwijs Onze Wereld voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool voor Christelijk Onderwijs Onze Wereld vormen de basis van het denken en doen. De school is een Move a-Head school en leert de kinderen basisvaardigheden per groep, met 'weerbaar worden' als leidraad. Kinderen leren 'oorzaak en gevolg' en reflecteren op hun eigen gedrag. De school streeft ernaar belemmeringen in beeld te krijgen, zodat er rustig geleerd kan worden. Daarnaast is het een Excelsior school en neemt deel aan het programma 'Playing for Success'. Excelsior, Stichting Move & Move a-Head helpen bij het thema burgerschap. De sociale veiligheid wordt wekelijks gemeten en de geleerde vaardigheden van de methode Move a-Head worden gericht toegepast.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool voor Christelijk Onderwijs Onze Wereld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool voor Christelijk Onderwijs Onze Wereld gebruikt Kijk!, de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de R.V.V. meter via Move-a-Head lessen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.