Basisschool de Wissel voor Interconfessioneel Basisonderwijs
Spoorweghaven 174
3071 ZG Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.67
Spreiding
6.48

De schoolweging van De Wissel Rotterdam is 35,67 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wissel RotterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB174.8174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 1-2 wordt twee keer per jaar in KIJK! de ontwikkeling van de leerlingen geregistreerd aan de hand van de observaties die de leerkracht door het jaar heen doet. Twee keer per jaar worden in de groepen 3-8 methode onafhankelijke toetsen afgenomen om de ontwikkeling van leerlingen te volgen. De leerkrachten analyseren de resultaten voor hun groep. Tijdens een opbrengsten vergadering worden de resultaten schoolbreed met het gehele team geanalyseerd en besproken. Naar aanleiding hiervan worden nieuwe doelen met nieuwe acties gesteld. Hierin wordt cyclisch gewerkt aan de hand van de 4D, data, duiden, doelen, doen. De methodetoetsen worden elk blok afgenomen en door de leerkracht geanalyseerd. Naar aanleiding van de analyse worden doelen gesteld en extra instructies ingepland.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Op De Wissel vinden wij de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap van groot belang. Door Sociaal emotioneel leren, leer je omgaan met jezelf en de ander. Leerlingen die hun eigen emoties begrijpen en zich kunnen inleven in de ander, zullen bijvoorbeeld minder snel geneigd zijn anderen te kwetsen of pijn te doen. Wanneer kinderen leren conflicten op te lossen en op hun eigen gedrag te reflecteren, kunnen zij beter relaties onderhouden. Bij burgerschap gaat het om de bereidheid en het vermogen onderdeel uit te maken van een gemeenschap, daar een actieve bijdrage aan te leveren en het vooral kunnen en willen participeren. De ontwikkeling van onze leerlingen volgen we met SCOL. Deze observatielijst wordt twee keer per jaar ingevuld en vervolgens per leerling, per groep en schoolbreed geanalyseerd en besproken. Naar aanleiding van de analyse worden acties uitgezet op individueel, groeps- en schoolniveau. LEES MINDER

democratie

participatie

identiteit

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

In alle groepen worden de lessen uit Kwink ingezet om aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsontwikkeling te werken.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink