
De resultaten van Basisschool de Esch in Rotterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Esch, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Basisschool de Esch
De schoolweging van De Esch Rotterdam is 36,77 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Basisschool de Esch bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Esch bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 89,22% scoren de leerlingen ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit resultaat benadrukt de sterke basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs, zelfs bij een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,08% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32%. Dit onderstreept de effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, waarbij de school inzet op het maximaliseren van individuele potenties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Esch?
De adviezen tonen een breed spectrum met een sterke nadruk op doorstroommogelijkheden: 11,76% havo/vwo en 11,76% vwo. Toch is 29,41% van de adviezen praktisch gericht (vmbo-b/k tot vmbo-k/-gt), wat aansluit bij de schoolweging. Opvallend is een relatief hoog percentage 'onbekend' advies (17,65%), mogelijk door recente wisselingen in de leerlingpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Esch Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De toetsresultaten zijn onderdeel van het leerlingvolgsysteem. 2x per jaar worden deze landelijke (IEP) toetsen afgenomen en de resultaten met de leerkrachten, zowel individueel, als in groepsverband besproken. We reflecteren hiermee ons eigen onderwijsaanbod en bekijken of de leerlingen op deze toetsen dezelfde resultaten laat zien als hij/zij afgelopen periode heeft laten zien tijdens de methodegebonden-toetsen of observatiemomenten. Op basis van al deze resultaten en input vanuit deze besprekingen wordt vervolg bepaald op school- groep- en individueel niveau. De cruciale leerdoelen brengen we in kaart met methode-toetsen of worden tussendoor getoetst door de leerkrachten. Het behalen van de cruciale leerdoelen wordt weggezet in het computersysteem van focus PO. Bij de rapporten krijgen de ouders een uitdraai van de behaalde leerdoelen.
Zitten de oud-leerlingen van Basisschool de Esch in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert boven advies, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,81% landelijk), wat wijst op realistische en zorgvuldige advisering. De 75% die op advies functioneert, weerspiegelt een nauwgezette aansluiting bij onderwijspotentieel.
Sociale ontwikkeling
De leerlingenpopulatie op OBS De Esch is divers. Onze leerlingen komen uit verschillende sociale- en culturele milieus. Dit vraagt om enerzijds een duidelijk standpunt en anderzijds afstemming van de school omtrent de gehanteerde normen en waarden op school. Wij gaan van respect, veiligheid en vertrouwen. Wij zien dat als basis waar vanuit we met kinderen en ouders kunnen bouwen aan de toekomst en de verdere ontwikkeling. Er heerst een positieve en veilige sfeer binnen de school. Om optimaal te kunnen functioneren en presteren, scheppen we een klimaat waarin leerlingen, ouders en teamleden zich veilig, vrij en gewaardeerd voelen. Sociale veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Wij besteden daarom aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en proberen pestgedrag te voorkomen. Komend schooljaar zullen we met een nieuw team en een gerenoveerd gebouw extra aandacht besteden aan deze waarden en de gedragsverwachtingen die hierbij horen. Deze gedragsverwachtingen zullen vorm krijgen in aangescherpte schoolregels en klassenregels. LEES MINDER
respect
veiligheid
vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool de Esch voor sociale ontwikkeling?
In schooljaar 2021/2022 heeft het team van Basisschool de Esch de kernwaarden vastgesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Esch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Esch gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.