Arentschool
Jaffahof 75
3061 KZ Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
30.28
Spreiding
8.7

De schoolweging van Arentschool is 30,28 , met een spreiding van 8,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft Arentschool de inspectienorm (85%) veruit. Dit resultaat benadrukt de sterke basisvaardigheden in taal en rekenen, essentieel voor doorstroom naar alle vervolgonderwijsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (45,5%) en het vergelijkingsgemiddelde (57,3%). Dit toont aan dat de school hogere leerdoelen effectief ondersteunt, mede dankzij differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Een opmerkelijk hoog percentage van 70,2% ontvangt havo-, havo/vwo- of vwo-advies (21,3% havo, 17,0% havo/vwo, 31,9% vwo). Dit overstijgt het regionale gemiddelde (havo/vwo: 10,9%, vwo: 18,6%) duidelijk. Tegelijkertijd blijft de school inclusief met 6,4% vmbo-b-adviezen, passend bij de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsArentschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemonitord volgens de principes van opbrengstgericht werken. Zo volgen wij of de opbrengsten nog op niveau zijn. Op niveau zijn betekent dat wij de school afzetten tegen het landelijk gemiddelde. Daarbij kijken wij tevens naar de schoolpopulatie en wat wij op grond daarvan mogen verwachten. Wij analyseren op school- en groepsniveau waar de Arentschool staat. In de groep wordt gekeken naar de resultaten die behaald worden ten opzichte van de leerlijn per vakgebied. Vervolgens wordt gekeken in hoeverre de aanpak passend is bij de methode. Naar aanleiding van deze analyse wordt de methode verrijkt, geïntensiveerd of gevolgd. Op deze wijze realiseert de Arentschool een systematische analyse van de tussenresultaten, zodat er op planmatige wijze richting de eindtoets gewerkt wordt. Planmatig wil zeggen: er worden ambities gesteld voor de gehele school (uitstroomverwachting) en per groep / per vakgebied. Dit wordt vertaald naar aanpakken in de groepsplannen. Uiteraard volgen wij ook de groei (vaardigheidsscore) per individuele leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert op of boven het schooladvies, met slechts 9,4% onder advies (landelijk: 11,8%). Dit weerspiegelt zorgvuldige advisering en de beschreven 'voortdurende ontwikkelingsmonitoring'. De 15,6% die boven advies presteert, onderstreept het effect van doorlopende leerlijnen.

Sociale ontwikkeling

De school is een veilige, kleurrijke plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt LEES MINDER

ik kan het zelf

ik hoor erbij

ik doe er toe

Wat is de werkwijze van de Arentschool voor sociale ontwikkeling?

De Arentschool creëert een veilige omgeving met heldere verwachtingen over omgang met elkaar en de omgeving. De school hanteert een duidelijke structuur van (omgangs)regels en fungeert als voorbeeld voor de kinderen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt systematisch gevolgd met meetinstrumenten, observatie en gesprekken met kinderen en ouders. In de klas wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van sociale competenties, onder andere met de methode 'Kinderen en hun sociale Talenten'. Ouders en team zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de school en de omgeving veilig en leefbaar te houden.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Arentschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Arentschool gebruikt de registratievormen Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Arentschool?

De Arentschool maakt gebruik van Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.