
Schoolweging
De schoolweging van Al-Ghazali is 35,69 , met een spreiding van 5,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,24% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De school scoort hiermee 1,58%-punt hoger dan vergelijkbare scholen, wat een sterke basisvaardighedendidactiek reflecteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 56,38% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt (signaleringswaarde 32,8%), presteert Al-Ghazali ruim boven de verwachtingen. Dit is 9,46%-punt hoger dan vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve onderwijsdifferentiatie, vooral gezien de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op hogere onderwijsniveaus: 25,93% vmbo-(g)t, 18,52% havo en 11,11% havo/vwo. Praktijkonderwijs (3,7%) blijft beperkt, maar is relatief hoger dan het regionaal gemiddelde (1,01%). Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl 11,11% een havo/vwo-combinatieadvies krijgt. Dit mogelijk conservatieve adviesbeleid contrasteert met de hoge doorstroomresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Al-Ghazali | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school evalueert de opbrengsten systematisch en past periodiek het onderwijsprogramma aan: op groepsniveau, maar ook op schoolniveau. Doelen van onze opbrengsten evalueren: 1. vorderingen meten, maar zeker ook voor… 2. aanpassingen van het lesprogramma aan de groep / school en aan individuele leerlingen. Op Al Ghazali hebben we protocollen vastgelegd voor het systematisch evalueren van onze opbrengsten op het gebied van de: a. methode gebonden resultaten(mondeling en schriftelijk); b. tussenresultaten methode onafhankelijk; c. sociale resultaten methode onafhankelijk; d. eindresultaten methodeonafhankelijk.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 41,18% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 8,82% onder advies scoort. Deze cijfers onderstrepen een mogelijk voorzichtig adviesbeleid, gecompenseerd door sterke doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Al Ghazali wil door middel van kwalitatief goed primair onderwijs kinderen vormen tot wereldburgers met een islamitische identiteit, die een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben voor hun omgeving en het milieu, en op betrokken wijze in de Nederlandse samenleving staan. Onze school is een Nederlandse basisschool op islamitische grondslag. Hoewel het onderwijs binnen Al-Ghazali vanuit een islamitisch referentiekader wordt gegeven, is de school ook toegankelijk voor niet-moslims. Er is aandacht voor de verscheidenheid aan religieuze en maatschappelijke opvattingen, voor het milieu en vooral voor het respecteren van ieders overtuiging. Wij streven naar het creëren van een sfeer waarin kinderen zich veilig, geaccepteerd en gerespecteerd voelen. Leerkrachten hebben in hun dagelijks functioneren een belangrijke voorbeeldfunctie voor de kinderen. Het opvoeden van kinderen is naar onze mening een samenspel tussen ouders, leerkrachten en de wijk. Wij streven daarom naar een goede en nauwe samenwerking tussen al deze partijen. LEES MINDER
Wereldburgers
Verantwoordelijkheidsgevoel
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Al-Ghazali voor sociale ontwikkeling?
Al-Ghazali besteedt structureel en gestructureerd aandacht aan de ontwikkeling van sociale competenties. Aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling is opgenomen in het rooster, waarbij de methode Leefstijl wordt gebruikt. De ontwikkeling van leerlingen wordt gevolgd met een leerlingvolgsysteem. Bij een groepsscore van 20% onder de norm wordt een groepsplan (GP) opgesteld. Individuele leerlingen met hiaten in hun ontwikkeling krijgen een individueel handelingsplan (IHP). Het aantal uitgevoerde GP’s en IHP’s per leerjaar wordt bijgehouden. In voorkomende gevallen kan dit leiden tot schoolbeleid of ondersteuning van de groepsleerkracht.
Welke registratievorm(en) gebruikt Al-Ghazali om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Al-Ghazali gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, WMK (leerlingvragenlijsten en oudervragenlijsten).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Al-Ghazali?
Al-Ghazali gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl.