Openbare Basisschool De Dreske
Roswinkelerstraat 131
7895 AR Roswinkel

Schoolweging

Schoolweging
30.49
Spreiding
5.8

De schoolweging van De Dreske is 30,49 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, consistent boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school biedt hiermee een stevige basis voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5% en het regionale gemiddelde van 57,3%. Dit toont aan dat de school effectief differentieert voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is gebalanceerd met een focus op doorstroom: 33,3% vmbo-(g)t/havo en 16,7% vwo. Ter vergelijking: landelijk ontvangt 18,6% vwo-advies. Opvallend is de volledige afwezigheid van praktijkonderwijsadvies, tegen 1,01% in de regio.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe DreskeGemeente AmsterdamNederland
LIB180.58174.98175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Geen enkele leerling stroomt door boven advies, tegenover 25,27% nationaal. Dit vraagt aandacht voor de aansluiting tussen basisschooladvies en VO-ontwikkeling.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER

veiligheid

samenwerken

respect

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Dreske voor sociale ontwikkeling?

Binnen Openbare Basisschool De Dreske leren en ontwikkelen kinderen competenties die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit omvat vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid, wat bijdraagt aan een positief en sociaal veilig klimaat.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Dreske om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Dreske gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Dreske?

Openbare Basisschool De Dreske gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.